Aan de wal was ook niet alles

A/B MS ELISTHA – André Beenen vaart sinds vijf maanden met zijn vrouw Manuela op de Elistha, een vrachtschip van 67 meter lang. Een maand of acht geleden verkochten ze hun beunschip Vagebond met de gedachte hun huis af te lossen en definitief aan de wal te gaan. Ze zochten beiden een baan. André begon bij Slurink in Lobith en Manuela in een distributiecentrum. Na drie maanden wisten ze zeker, dat het niet hun manier van leven was, vertelt André.

‘Na zo’n dertig jaar varen, is het leven aan de wal een hele overgang. Het probleem was dat we elkaar niet meer zagen. Als ik thuiskwam begon mijn vrouw met werken, omdat we beiden in ploegendienst werkten. We aten ook bijna niet meer samen. Als je al 24 jaar samen leeft en werkt, valt dat erg tegen. We moeten beiden nog twintig jaar werken en dat zagen we onszelf niet twintig jaar zo doen.’

Geen nieuwbouwschip

Ze besloten rond te kijken om voor een nette prijs een doorgerepareerd schip te kopen en kwamen uit bij de Lady Anne, die anders naar de sloop zou gaan. ‘Dit is een goed onderhouden schip, dat lang in een familie is geweest. De expert werd er blij van. Het schip heeft mooie ruimtes, is netjes. Er zit geen roest tussen de geklonken delen, alles staat keurig in de menie en de kettingbak is zonder roest.’
Toch zat er ook een risico aan het schip, maar die gok durfden André en Manuela te nemen. ‘De motor van dit schip is op leeftijd, maar het is een Deutz 545. Na een half jaar varen had ik dat terug verdiend, berekende ik. Met wat je met dit schip hebt verdiend en nog krijgt als je haar naar de sloop brengt, heb je na een jaar niks verloren. Bij de bank krijg je geen lening voor een nieuwe motor bij zulke schepen. Dat weet iedereen.’

Een nieuw schip wilden ze niet, omdat ze die verplichting niet meer wilden dragen. ‘Die lasten en die druk. Die wilden we niet meer. Voorheen hadden we ook die verplichtingen. We konden niet twee weken gaan liggen. Op dit schip is het zo, dat we naar Maritime Industry in Gorinchem wilden en daarvoor nog een reis wilden doen. Dat lukte niet, dus lagen we veel eerder stil. Dat kan gewoon uit.’

Netto-opbrengsten stellen zijn goed

Hij is tevreden over de netto-opbrengsten en de exploitatiewijze, zeker als hij die vergelijkt met hun vorige schip. Hij draait netto zelfs beter dan hij had voorzien. ‘Ik had het minder verwacht. Met een schip als dit valt best leuk te verdienen. We zijn nu vijf maanden bezig en als dan blijkt dat je netto per dag meer opvaart, dan kun je ook eens gaan liggen. In de 17 jaar dat ik met de Vagebond voer, heb ik nooit stilgelegen voor de zomerfeesten in Nijmegen. Dat ligt ook aan die branche. In de zand en grindvaart werk je vaak op projecten. Dan kun je niet zeggen, “Ik pak een lang weekend”. Je ging altijd maar door. We wilden op dit schip meer plezier in ons werk krijgen. Dat is gelukt.’

De naam Elistha komt van de plaats Elst, waar ze vandaan varen. ‘Zo heette Elst vroeger. Er zijn daar ook sportclubs met die naam.’
De Elistha vaart hoofdzakelijk op de Duitse kanalen, omdat dat het meest rendabel is. André zou wel graag eens naar de Neckar willen, maar doet dat vanuit financieel oogpunt niet. ‘Op de Duitse kanalen verbruiken we weinig brandstof, dus houden we daar meer over dan op de rivier.’
Vaak wordt gezegd dat een schip duizend- of vijfhonderd ton moet zijn, omdat de partijen zo groot zijn, maar in de praktijk blijkt dat onder de streep mee te vallen. ‘Een duizendtonner is drie keer zo duur. In de praktijk worden partijen vaak op maat gemaakt en is er genoeg werk voor een schip van 800 ton. Als een schip drie keer zo duur is, houd je ook minder over’, legt hij uit.

Hun twee dochters zijn al groot en krijgen steeds meer een eigen leven. Een is al uit huis en de ander woont zelfstandig in hun huis. Zijn vrouw blijft weleens een weekje achter, maar dan vaart hij niet alleen. ‘Mijn vader gaat dan mee. Die is twee jaar geleden ook gestopt met varen en hij verveelt zich dood aan de wal. Hij is hartstikke kwiek, heeft thuis alles op orde en gaat graag mee. Laatst was de stuurhut afgebroken en toen zat hij ’s morgens ook boven, ook al was het berekoud. Binnenkort gaat hij ook weer een reisje mee. Dan kunnen Manuela en ik buiten alles verven.’(HDJ)

SCHEEPSGEGEVENS:

Scheepsnaam: Elistha
Lengte: 67 m
Breedte: 8,20 m
Diepgang: 2,38 m
Tonnage: 819 ton
Europanummer: 02304150
Motor: Deutz 545 500pk
Bouwjaar: 1929
Thuishaven: Elst
Eigenaar: VOF Vagebond

Mijn gekozen waardering € -