facebook_pixel

Cultuurpers

Gaudeamus Muziekweek: de piep-knor definief voorbij?

De Gaudeamus Muziekweek lijkt het stadium van doorwrochte, maar publieksonvriendelijke ‘piep-knor’ definitief achter zich te hebben gelaten. Het gerenommeerde festival voor nieuwe muziek brengt in vijf dagen tijd 129 composities uit 32 landen. Asko|Schönberg en Cappella Amsterdam trapten woensdag 6 september af met een bonte variëteit aan stijlen. Aldus vormde het openingsconcert een graadmeter van wat moderne-muziekliefhebbers tot en met zondag kunnen verwachten.

Zuiderburen in het Mauritshuis: je kijkt nooit meer hetzelfde naar portretten

Ken je dat? Dat je soms langer naar het bijschrift kijkt dan naar het schilderij? En dan nog vooral naar wie de kunstenaar is, want die geportretteerde kennen we meestal toch niet meer? De Vlaamse portretten op de tentoonstelling Zuiderburen in het Mauritshuis draaien dat op een intelligente manier om. Maar eerst meer over de uitgebreide samenwerking van het Mauritshuis met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA).

Het scherpste theater van 2017 komt uit Den Haag: Rishi van Firma Mes

Als theater iets kan, dan is het ons buiten de werkelijkheid zetten. Niet eens om je te laten wegdromen, maar om die werkelijkheid even stil te zetten en er op een andere manier naar te kijken. Noem het het Ti-Ta-Tovenaarmoment. Op het dramatische hoogtepunt de handeling stilzetten, om de angel uit de wesp, dan wel de lont uit het kruitvat te trekken.

Waarom het logisch is dat Witte de With een andere naam krijgt

Goede timing blijft altijd lastig. Net nu de middenstand klaar staat voor het Sinterklaasseizoen maakt de Raad van Toezicht van Kunstencentrum Witte de With bekend dat de naam gaat veranderen. Die naam kwam ter discussie te staan in de golf van publieke opwinding over appropriatie, unionistische beelden en genoegdoening voor het slavernijverleden van Nederland. In eerste instantie leek het te gaan om het woord “Wit” dat in tweevoud in de naam voorkomt, maar dat is dus niet zo.

Brok in de keel dankzij Loes Luca. Scheveningen zingt weer in ‘Harde Handen’

Het Zuiderstrandtheater heeft het mooi voor elkaar. Toen het theater aan de kust gebouwd werd, was er veel verzet en gemopper van Scheveningers. ‘Die bunker’ werd het genoemd. Maar met de (reprise) hit ‘Harde Handen’, vrij naar Heijermans ‘Op hoop van Zegen’, raakt deze eigen productie een gevoelige snaar.