Checkbuster

Het digitale platform ontzorgt in de voedingssector

Rob Schuil toont zich verrast  Hij is nog wat onwennig in de nieuwe werkomgeving. Per 1 januari 2016 is zijn plek de eerste etage van de Creatieve Coöperatie in Zwolle. Het bedrijf Checkbuster heeft hem aangetrokken. Op het oranje visitekaartje staat te lezen: Rob Schuil, Vice-President Sales.

Er wordt meer gecheckt dan schoongemaak, zo lijkt het soms

Twintig jaar heeft Rob Schuil internationaal gewerkt bij Amerikaanse bedrijven zoals Thermo Electron met als achtergrond industriële automatisering. Vooral productielijnen in de voedingsindustrie werden geleverd. Daarna werkte hij 4 jaar bij Vink Kunststoffen in Didam. De recente 4 jaar bij Silowacht in Zwolle, vooral gespecialiseerd in de levering en het beheer van high-end silo’s. Vorig jaar kwam hij privé in contact met de eigenaar van het platform Checkbuster (Gert-Jan Hemmers).

Al 3,5 jaar is dat bedrijf actief bezig is met voedselveiligheid en hygiene. Het bedrijf telt inmiddels 6 man. Checkbuster heeft een digitaal administratief platform ontwikkeld voor met name de voedingssector. Rob gelooft er in. Het platform kan veel administratieve rompslomp en ook geld besparen. Inmiddels zijn enkele ziekenhuizen en zorggroepen klant. Veilig voedsel en hygiene is van oudsher belangrijk in de zorg. Maar inmiddels hebben ook de Rabobank en het Leger des Heils dit platform ontdekt. Controle, inspecties, audit, checklist,evaluatie calibratie e.d zijn als proces te automatiseren. Zelf lijsten aanmaken via device als telefoon of tablet is mogelijk. Normering is zelf aan te brengen. Taken zijn te delegeren.

Al deze data komen vervolgens terug naar het Checkbuster platform, waar deze worden omgezet in ‘dedicated rapportages’. Nog hele volkstammen zijn druk bezig met papieren rapportages heeft Rob vastgesteld. Ook Auditbedrijven haken aan zoals SGS. Nu melden ook GOM en andere grote schoonmaakbedrijven zich als klant. Er wordt meer gecheckt dan schoongemaakt heeft Rob wel eens gedacht. Dat moet anders kunnen. Het is een enorm grote markt. De investering is maar een schijntje voor wat je uiteindellijk ophaalt als organisatie.

Dertig aanmeldingen dagelijks

De verkoop van het product loopt nog achter bij de andere ontwikkelingen. Hier ziet Rob een rol voor zich zelf. Met een achtergrond in de traditionele industrie is het wel wennen in deze wereld van de startups. Verreweg de meeste startups halen het niet is Robs ervaring in de Verenigde Staten. In Nederland is het zeker niet beter. Maar waar Rob Schuil aan tafel komt, gaat het meteen goed. Het systeem heeft zich bewezen. Het digitale platform is nu B2B. De bedoeling is dat mensen en afdelingen zelf zich inrichten. Het bedrijfsmodel is uiteindelijk een eigen platform voor iedere klant (B2C). Eerst is er een licentiestructuur (1 maand gratis) en later volgt variabele tariefstelling. Het platform is gericht op een internationale markt, maar de focus is nu eerst Nederland. Belangstelling voor Checkbuster is er meer dan voldoende met dagelijks wel dertig verzoeken om informatie. Het digitale platform ontzorgt in de voedingssector en zal zich verder bewijzen, zeker met een Rob Schuil in de leiding.

Mijn gekozen waardering € -