De zin en onzin rond GP Nederland

Nu de Formule 1 dankzij de successen van Max Verstappen weer in het brandpunt van de sportbelangstelling staat, duikt onvermijdelijk de roep om een eigen Grand Prix weer op. De zin en de onzin achter deze mediahype om 'Zandvoort' weer op de kalender van F-1 baas Bernie Ecclestone te krijgen neemt groteske vormen aan. Ook al omdat de nieuwe eigenaar prins Bernard junior naar het schijnt hele diepe zakken heeft om deze droom te kunnen realiseren.

Het initiatief van Zandvoorts VVD-lid Jerry Kramer om in ieder geval de mogelijkheden te onderzoeken, werd breed gedragen door de plaatselijke politiek, zodat er nu een haalbaarheidsonderzoek zal worden gestart. Ook de directeur van het circuit heeft een merkwaardige draai gemaakt. November 2015 vertelde Erik Weijers nog aan Nu.nl dat het lastig zou worden om de Formule 1 naar Nederland te halen. ‘Dan kun je net zo goed een nieuw stratencircuit gaan bouwen’, zei hij toen. ‘Het organiseren van een Formule 1 race kost dertig miljoen en dan moet het circuit ook nog voor vele miljoenen gerenoveerd worden.’ Deze week zei hij dat de kans op een Grand Prix in Zandvoort binnen tien jaar op vijftig procent moet worden geschat.

Investeringen

De positieve draai die de directeur heeft gemaakt, vond plaats na de overwinning van Max Verstappen in Barcelona, waardoor heel Nederland plots vol Formule 1-liefhebbers lijkt te zitten. Realistisch lijkt de nieuwe ambitie van de directeur niet. Het circuit maakt na een aantal moeizame decennia eindelijk weer een beetje winst van negen miljoen, mede dankzij het organiseren van autosportvreemde evenementen als hardloopmarathons en wielerwedstrijden. Op de site Zandvoort-nieuws schrijft hij: ‘Als Den Haag in ons investeert, zouden we wellicht in 2019 de Formule 1 naar Zandvoort kunnen halen.’

Hij wil de bezoekerscapaciteit opvoeren naar 150.000, maar hoe al die mensen de badplaats moeten bereiken staat niet vermeld in de plannen. Zandvoort heeft twee toegangswegen, die bij een normale zomerse dag al verstopt zijn.

Om zoveel mensen te kunnen huisvesten op en rond de baan is een miljoeneninvestering nodig aan tribunes en publieksfaciliteiten. Het circuit zelf komt niet eens in de buurt van de eisen van de FIA, de wereldautosportbond. Ook daar zullen grote investeringen voor nodig zijn.

Om een Grand Prix te mogen organiseren moet ‘Zandvoort’ in gesprek met Bernie Ecclestone, die de commerciële rechten van de Formule 1 bezit. De vraagprijs voor een race in de koningsklasse is nu meer dan veertig miljoen. Over tien jaar wellicht nog veel hoger, want de concurrentie in de wereld is moordend. Vraag en aanbod bepalen de prijs. Turkije en India hebben hypermoderne banen aangelegd en raakten de Formule 1 kwijt. Zelfs Duitsland, autosportland bij uitstek, slaagde er in 2015 niet in de Grand Prix binnen te halen.

Met andere woorden, de Formule 1 naar Zandvoort halen is vooral wishfull thinking; meer gestoeld op meezweven op de roze wolk van Max Verstappen, dan op realiteitszin.

Mijn gekozen waardering € -

F 1 columnist, schrijver van 'Max' Het ongeautoriseerde verhaal van de jongste Grand Prix-winnaar ooit; F 1 2016: Van Melbourne tot Abu Dhabi; Spyker langs de Afgrond.