Hoe was jouw eerste keer?

Wie op een beschonken avond met vrienden wel eens 'Truth or Dare' of glaasje draaien heeft gespeeld, heeft de vraag ongetwijfeld om de oren gekregen: hoe was jouw Eerste Keer? Wat dan volgt is vaak een gênante anekdote over tegenvallend seksueel genot. Dav Guedin pakt het grootser aan in zijn stripbundel 'De eerste keer': liefst twaalf eerste keren passeren de revue.

Twaalf autobiografische anekdotes, bezweert de auteur die eerder de eveneens op waarheid gebaseerde graphic novel ‘Zomerwaanzin’ maakte over zijn tijd als groepsleider van verstandelijk gehandicapten op zomerkamp. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij zijn seksuele jeugdzondes flink heeft aangedikt, precies zoals veel mannen doorgaans over hun bedprestaties praten.

De twaalf ‘Eerste Keren’ van Guedin variëren van peuters die onder rokjes kijken tot experimenten met trio’s en plasseks. Het is allemaal schaamteloos openhartig, zonder enige vorm van rozegeur of maneschijn. In tegendeel: de seks is vrijwel zonder uitzondering ongemakkelijk en ranzig. Na zijn aanvankelijke verlegenheid gaat Dav als puberende punk helemaal los. Tot twee keer toe is een vrouw meer voor hem dan een scharrel, maar hij is ’te jong en te stom’ om daar niet voor weg te rennen.

Na lezing van ‘De eerste keer’ vroeg ik me vertwijfeld af wat ik nu eigenlijk had gelezen. Een rauwe autobiostrip? Jazeker, in een stijl die de strakke lijnen van Charles Burns afwisselt met het rommelige van oude underground-comics. Toch kan het geheel niet echt bekoren, omdat het simpelweg niet echt een geheel is.

Guedin blijft hangen in anekdotische observaties. Soms grappig, soms geil en soms zelfs gelaagd, maar hij werkt zijn verhaallijnen nergens echt goed uit. Nee, dan kom je er niet met de uitsmijter dat we als lezer ‘getuige waren van (zijn) therapie’. Dit boek over jeugdig klaarkomen komt niet echt klaar. Daar is maar één woord voor: onbevredigend.

Jeroen Mirck is freelance journalist voor onder meer MarketingTribune, Emerce en Stripschrift.

De eerste keer
Dav Guedin
Uitgeverij Xtra 2016
ISBN 978-94-90759-84-1
64 pagina’s, harcover, zwart/wit
Prijs: 16,90 euro
Oordeel: ***

Mijn gekozen waardering € -

Jeroen Mirck (1971) schrijft als freelance journalist over media, marketing, internet en ondernemerschap. Zijn artikelen verschijnen in vakbladen als Emerce en MarketingTribune. Hij is altijd op zoek naar de ideale mix van het zakelijke en het creatieve, want commercie is kansloos zonder inhoud. Daarnaast zat hij in de jury van onder meer de Dutch Bloggies, de Stripschapprijs en de Grand Prix Customer Media.