IATA ziet winsten en bedreigingen

Naast solide winstcijfers van IATA zijn er diverse redenen tot zorg. “Momenteel hebben we te maken met tegenwind van hen die de voordelen van globalisering ontkennen en weer neigen naar protectionisme”, aldus IATA topman Alexandre de Juniac. Vliegen blijft met afstand de veiligste vorm van reizen. In 2016 voerden de airlines 40,4 miljoen vluchten uit met 10 fatale ongelukken. Er waren geen vliegtuigen total loss in 2016.”

IATA (International Air Transport Association) heeft zijn prognose naar boven bijgesteld voor dit jaar tijdens zijn afgelopen jaarvergadering, die afgelopen juni werd gehouden in Cancun, Mexico. De 265 bij IATA aangesloten airlines zullen eind dit jaar uitkomen op $31.4 (€ 27,6) miljard winst op $743 (€ 659) miljard omzet. Dit komt neer op $7.69 (€ 6,76) per passagier, minder dan $9.13 (€ 8,03) in 2016 en $10.08 (€ 8,86) in 2015. De gemiddelde netto winst zakt naar 4,2% van 4,9% in 2016. Eerder mikte IATA op $29.8 (€ 26,2) miljard winst en $736 (€ 647) miljard omzet.

“Dit jaar wordt weer een solide winstjaar met 7,4% passagiersgroei en 7,5% vrachtgroei”, zei IATA Algemeen Directeur en CEO Alexandre de Juniac. “Maar er is een dip vergeleken met vorig jaar, want er is niet veel marge of buffer.” Regionaal gezien wordt de meeste winst in de luchtvaart gemaakt in Noord Amerika met $15.4/€ 13,55 miljard, terwijl Europese en Aziatische en Pacific airlines ieder worden verwacht $7.4/€ 6,5 miljard winst te maken eind dit jaar. Latijns Amerika verwacht in totaal $500 miljoen winst te maken en de Midden Oosten airlines $400 miljoen. Airlines in Afrika zullen uitkomen op $100 miljoen verlies.

Vrijheid verdedigen

“Veel bedreigingen voor luchtvaartvrijheid komen van overheden”, volgens De Juniac. “De op de markt gebaseerde maatregel in ontwikkeling voor compensatie en redactieschema van CO2 uitstoot CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) is aangenomen door 70 staten, die zichzelf vrijwillig hebben gecommitteerd aan het schema. Dit zal hoe dan ook ongevoelig blijven door de beslissing door de VS zich terug te trekken uit de Parijs overeenkomst.” Deze jaarvergadering zal een resolutie aannemen om overheden aan te zetten zich te committeren aan CORSIA. Ook worden bij regeringen aangedrongen om het gebruik van SAF (Sustainable Aviation Fuel (duurzame vliegtuigbrandstof) op hun luchthaven te faciliteren.

Beveiligingsperikelen

“Security is bij uitstek een regeringsverantwoordelijkheid”, zegt De Juniac. “We moeten erop vertrouwen dat waardevolle intelligence ondermijnde de VK en VS besluiten om to ban grote PEDs (Portable Electronic Devices/draagbare elektronische apparaten) te verbannen uit de cabine op vluchten uit sommige Afrikaanse en Midden-Oosterse luchthavens. Deze PED-verbanning is niet logisch, effectief en efficiënt en dit moet veranderen.” IATA riep regeringen op alternatieven aan te nemen door geïntensifieerde screening bij de gate en vaardigheidstrainingen, snellere en geavanceerde explosieven detectie technologie om bomdreigingen te zien. Het pijnlijk langzame certificatieproces moet worden versneld, zodat we het kunnen gebruiken”. The IATA jaarvergadering nam een speciale resolutie aan, waarin regeringen worden opgeroepen meer samen te werken met elkaar en de luchtvaartindustrie om veilig te blijven vliegen.

Infrastructuur is een andere bedreiging. “Een infrastructuurcrisis ligt op de loer, omdat het in vele delen van de wereld nauwelijks de vraag aankan. En ontwikkelingsplannen zijn niet genoeg ambitieus om de 7,2 miljard passagiers te accommoderen die we verachten over 20 jaar.” Regeringen zouden volledig IATA World Slots Guidelines moeten implementeren voor effectief gebruik van de schaarse capaciteit. “Privatisering van luchtvaartinfrastructuur heeft gefaald om beloofde voordelen te leveren in veel landen: India, Brazilië, Frankrijk en Australië, om een paar te noemen. Tot nu toe kan geen enkele lange termijn succes noemen”, aldus de Juniac. “als regeringen kritieke infrastructuur privatiseren is economische regulering is essentieel.”

Tenslotte moeten de partijen doorgaan met slimmere regelgeving te ontwikkelen gefocust op directe gratificatie. “Haastig bedachte regulering brengt bijna altijd onvermoede consequenties. Daarom zijn slimmere reguleringsprincipes absoluut kritiek en essentieel”, concludeert de Juniac.

Mijn gekozen waardering € -

Frits Njio is ruim 25 jaar luchtvaart- en reisjournalist. Hij werkt freelance voor landelijke en internationale vak- en publieksmedia. Reist veel. Frits schreef een Kosmos reisgids over Canada en won prompt de Canadese persprijs Silver Goose Media Award. Hij volgt de luchtvaartontwikkelingen op de voet. Afgelopen jaar verscheen zijn non-fictie bundel Boekie! bij uitgever Boekscout in Soest. Daarnaast schrijft hij korte verhalen, fotografeert en schildert.