facebook_pixel

Rembrandt verovert reclamefestival Cannes

Ook Iggy Pop was in Cannes.
 

Met dank aan Rembrandt heeft Nederland dit jaar een toontje mee kunnen blazen op het internationale reclamefestival in Cannes. Te midden van de creatieve ‘Mad Men’ uit met name de VS zijn we natuurlijk een kikkerlandje, maar daar bracht ditmaal één campagne verandering in: het project ‘The Next Rembrandt’ van ING en Microsoft won maar liefst zestien prijzen, waaronder twee keer een Grand Prix. Dan doe je serieus mee met de grote jongens.

Geen reclamemaker wil er ontbreken: het International Cannes Lions Festival is eind juni elk jaar weer een honingpot voor creatieven, strategen en in iets mindere mate hun opdrachtgevers, de marketeers. Dit enthousiasme geldt zeker ook voor Nederland, dat ooit net als bij het voetbal een relatief sterke speler was in het mondiale reclamevak. Nog altijd doen we leuk mee, al worden die successen deels gerealiseerd door internationale bureaus in onze Europees gezien centraal gelegen hoofdstad, zoals 180 Amsterdam en Wieden+Kennedy.

Toch springt Nederland er nog altijd geregeld uit met lokaal ontwikkelde campagnes die een mondiale snaar raken. Zo won het Amsterdamse bureau Lemz twee jaar geleden een karrevracht aan prijzen in Cannes met de campagne ‘Sweetie’ waarmee Terre des Hommes wereldwijd pedofilie-netwerken oprolde met een 3D-geanimeerd ‘lokslachtoffer’.

jeroenmirck@gmail.com'
Jeroen Mirck (1971) schrijft als freelance journalist over media, marketing, internet en ondernemerschap. Zijn artikelen verschijnen in vakbladen als Emerce en MarketingTribune. Hij is altijd op zoek naar de ideale mix van het zakelijke en het creatieve, want commercie is kansloos zonder inhoud. Daarnaast zat hij in de jury van onder meer de Dutch Bloggies, de Stripschapprijs en de Grand Prix Customer Media.