Sabrine wil het liefst een eigen schip

A/B MS WERCHINA – Sabrine Mommersteeg (26) vaart als schipper op de Werchina. Ze begon ooit samen met haar vriendin als matroos op dit schip. Maar die relatie ging over en ze belandde in de tankvaart. Dat was niet haar ding. Na verloop van tijd keerde ze terug naar dit schip. In de toekomst wil ze graag een eigen schip hebben. Haar voorkeur ligt bij dit schip. ‘Ik ben van dit schip gaan houden. Ik ken het goed en ik heb er veel onderhoud op gedaan. Het liefste zou ik haar kopen, maar dan moet ik zoveel geld hebben’, zegt ze.

Het is haar bedoeling om het toekomstige schip met personeel te exploiteren, want haar nieuwe vriendin is docent op de middelbare school en blijft dat ook. Ze vindt het prima dat Sabrine vaart. ‘Ze kent me ook niet anders dan varend. Ze ziet dat ik zonder varen ongelukkig ben, omdat het bij me past. Ze heeft wel een dienstboekje en gaat af en toe mee’, vertelt Sabrine.
Het stel is bezig met het bouwen van een huis en gaat eind van het jaar trouwen. Sabrina is van plan om netjes in het pak te gaan. ‘Een jurk is niks voor mij. Wat zij aandoet is voor mij geheim.’

Vriendinnen gingen samen varen

Sabrina begon ooit op het vmbo-kader in de consumptieve techniek. Daarna deed ze een oriëntatiejaar voor de koninklijke landmacht en begon daarna als kok bij de marine. Ze werd helaas wegbezuinigd en werkte in de horeca. Met haar ex-partner kwam ze in Zeeland terecht en daar besloten de meiden te gaan varen. ‘Zij zat op een beunschip en ik in de droge lading. Daarna zijn we hier terecht gekomen.’
De droge lading ligt haar het beste vindt ze, omdat er meer variatie is in het vaargebied en je een grotere keuzevrijheid hebt in de bestemmingen. ‘Het vaargebied is groter en ook met een 110 is er nog veel variatie.’
Ze haalde haar papieren bij Michiel de Ruyter in Vlissingen en gaat volgend jaar de kapiteinmanageropleiding doen in Harlingen. ‘Ik wil mbo niveau 4 halen. In Harlingen moet ik daarvoor 8 weken verspreid over het schooljaar naar school. Ik heb mijn Rijnpatent tot Strecke 3 en ben bezig met de uitbreiding.’

Haar werkgever heeft inmiddels meerdere vrouwelijke matrozen gehad. Dat is min of meer toeval en geen vast beleid. ‘Hij begon ooit met mij en nu komt het telkens zo uit dat we vrouwelijke matrozen en stagiairs krijgen. We varen hier met de eigenaar, zijn vrouw, ik, een vrouwelijke matroos en een vrouwelijke stagiair.’
Sabrina heeft het idee dat er tegenwoordig meer vrouwelijke matrozen zijn. Ze vindt het een aanwinst voor de binnenvaart. ‘Het is gezelliger als er meer komen. Ik weet niet precies hoe het nu is op die scholen. In mijn klas zaten we met drie meiden.’
Ze vindt het belangrijk dat de gelijkstelling van vrouwelijk personeel in de binnenvaart verbetert. ‘Ik merk best vaak dat ze denken dat je het werk niet kunt en dat je daarom de baan niet krijgt. De gelijkstelling aan mannen is niet helemaal hetzelfde.’

Liever weekenden thuis dan systeemvaart

Ze vindt elke bestemming boven Duisburg leuk en Werchina vaart daar ook vaak heen. In het vaargebied van dit schip mag er in elk geval wat worden gedaan aan de sluizen op de Moezel, want daar is veel achterstallig onderhoud. ‘Het is daar wat soberder en je merkt dat er niet in de sluizen wordt geïnvesteerd. Alleen in Thionville kun je goed liggen, maar verder is er niks’
De toekomst van dit scheepstype ziet ze met vertrouwen tegemoet. ‘110 blijft altijd wel goed varen, verwacht ik. Zeker als het schip een goede kruiphoogte heeft.’

Ze ziet zichzelf voorlopig niet in de systeemvaart varen. ‘Ik ga in de weekenden naar huis. Ik kan geen twee of drie weken thuis zijn. Ik heb het wel geprobeerd om week op week af te varen en twee op twee af, maar dat lukt niet. Alleen met kerst kan ik goed twee weken thuis zijn, maar dan heb je wat te doen.’(HDJ)

SCHEEPSGEGEVENS:

Scheepsnaam: Werchina
Lengte: 110 m
Breedte: 11,50m
Diepgang: 3,64 m
Tonnage: 3243 ton
Europanummer: 02328970
Motor: 512 Cat 1600 pk
Bouwjaar: 2007
Thuishaven: Werkendam
Eigenaar: VOF Jan Willem

 

Mijn gekozen waardering € -