Small Data vs Big Data

Is Big Data de heilige graal? Nee, dus.

Volgens Wikipedia is het begrip Small Data pas in zwang gekomen na introductie van de term Big Data. Misschien moet je dat ook wel zien als een protestbeweging?

Wie het kleine niet eert (is het grote niet weerd). Een traditonele uitspraak die verwoordt dat men ook de kleine dingen in het leven moet waarderen. Is BigData de heilige graal? Nee, dus.

Algoritme

In een interview in het magazine IP (vakblad voor de Informatieprofessional) zegt Marleen Stikker, oprichter van de Waagsociety ware woorden.. (Quote): Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je na het verlichtingsdenken een omgekeerde verlichtingstrategie gaat volgen. Dat je zegt: we vertrouwen erop dat een aantal mensen een taal spreekt die wij niet kunnen lezen. En dat er weer een soort heilige Schrift komt, in de vorm van geheime code en algoritmes, die alleen aan ons uitgelegd kan worden door bepaalde mensen.

Big Data

Een andere relevante constatering van Heather Krause (YouTube): de grootte van een steekproef is minder belangrijk dan hoe deze tot stand gekomen is. Zoals trainer zegt. Als we een steek proef van 35 willekeurige burgers hun mening vragen over de (Amerikaanse supermarkt) Wallmart krijgen we een andere score dan waneer we een veel grotere groep van 5000 klanten in de Wallmart enquêteren. We spreken in dat verband over microdata, geaggregeerde data en data als onderdeel van een statistisch model. Het is goed om een dergelijk onderscheid te maken.

Small Data

Als we met deze voorkennis het boek Small Data, een boek van marketingconsultant (foto) Martin Lindstrom (en vertaald door Henk Popken) openslaan, dan zien we daarin veel herkenning. Kort samengevat: Small Data zijn essentieel bij het overwinnen van problemen bij Big Data.Lindstrom laat zien dat er best veel voor nodig is om deze small data te ontdekken. Hij toont zich een uitstekend waarnemer en weet de verbinding te leggen. Het boek staat vol met aansprekende voorbeelden, die wereldwijd bij elkaar zijn gesprokkeld. Zo komt ook weer Walmart ter sprake op pagina 59, 74, 84 en 104.

Storytelling

Het prettige is dat de acht hoofdstukken van dit ruim 250 pagina’s tellende boek ook elk afzonderlijk heel goed leesbaar zijn (zie overzicht). De lezer wordt meteen in een verhaallijn getrokken. Dus sla het boek open en begin gewoon. De nieuwsgierigheid naar de auteur en de inleiding komt dan vanzelf wel. Het boek is een aanrader voor mensen die weer eens anders naar de omgeving willen kijken. Dat levert beslist kansen op. Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, om maar eens zo’n typische Cruijff-uitdrukking te gebruiken. Het belang van small data (al dan niet in combinatie met big data) wordt steeds meer onderkend. Doe er uw voordeel mee.

Recensie

Een exemplaar van dit boek is t.b.v. de recensie beschikbaar gesteld door de uitgever.

Mijn gekozen waardering € -