‘Jezelf’ is een moeilijk onderwerp om over te schrijven. En op LinkedIn moet dat ook nog binnen een strak stramien. Volg de werkwijze van een ervaren journalist om een sterk profiel voor jezelf op te stellen dat recht doet aan je kwaliteiten en je eigen stijl. Petra ter Doest geeft sinds 2011 trainingen LinkedIn en geeft haar 18 beste tips.

STEUN RO

1. In alle rust aan je profiel werken

Rustig schaven, bijschrijven, weghalen en verplaatsen, is de basis van een goed profiel waar alles op zijn plek staat. Stap één is zorgen dat je rustig kunt werken. Wie net begint op LinkedIn heeft die rust; zolang je geen connecties hebt, ziet geen mens wat je doet. Heb je wel connecties dan heeft LinkedIn een knop waarmee je kunt voorkomen dat anderen meteen op jouw wijzigingen attent worden gemaakt. Denk er aan deze knop later weer op ‘Ja’ te zetten.

* HOE verberg je je wijzigingen? Ga in de zwarte balk naar ‘Profiel’ en klik op dat woord, scroll iets naar beneden, in de rechterkolom staat ‘Uw netwerk op de hoogte stellen’, zet de schuifknop daaronder op ‘Nee’. 

2. Anoniem spieken voor inspiratie

Tijd voor deskresearch. HOE ziet een goed profiel er eigenlijk uit? Je kunt kijken bij mensen met een vergelijkbare loopbaan. Welke woorden gebruiken zij? Zit daar iets tussen dat jij ook kunt gebruiken? En hun toon, zou die bij jou passen? Of juist niet? Als je bij anderen wilt kijken en liever niet hebt dat zij zien dat je hun pagina hebt bekeken, kun je jezelf tijdelijk anoniem maken. Met een gratis account mag je vervolgens van LinkedIn niet weten wie jouw pagina heeft bekeken, totdat je jezelf weer bekend maakt. Maak je anonimiteit zo snel mogelijk weer ongedaan.

* HOE maak je jezelf anoniem? Ga in de zwarte balk naar je foto rechts en kies in het drop down menu ‘Privacy en Instellingen’. Klik in de kolom ‘Privacy’ op de 6e regel ‘Opties voor het bekijken van profielen’. Klik nu op ‘Privémodus’. 

3. Maak een lijst met trefwoorden die bij jou horen

Neem een wit vel papier of een leeg scherm en maak een lijst met alle voor jou relevante trefwoorden. Welke thema’s horen bij jou? Waar wil je op gekend worden? Denk ook aan branche(s), opleiding(en), geografisch werkterrein, ervaring in jaren, onderwerpen, bepaalde wetgeving, regelingen en processen waar je verstand van hebt en specifieke ervaringen per baan in het verleden. Denk niet alleen in termen die jij gebruikt, maar vraag je af hoe iemand die over jou moet lezen die zou verwoorden. Gebruik het zoekvak bovenin je scherm om zoekwoorden te testen. Is de trefwoordenlijst klaar, bewaar deze dan als checklist waarmee je later kunt nagaan of alle relevante woorden een plek in je profiel hebben gekregen.

* HOE kom je aan goede woorden? Voer een woord of omschrijving in, in het zoekvak bovenin. Bijvoorbeeld ‘onderwijs’ en ‘innovatie’, klik op enter en bekijk het aantal zoekresultaten. Zoom nu in door bijvoorbeeld ‘basisonderwijs’ toe te voegen en druk weer op enter. Hoeveel zoekresultaten zijn er nu en wat zegt dat? Ga zo verder. Gebruik om te zoeken op woordgroepen dubbele aanhalingstekens: “… …”

4. Begin met de functietitel

Bepaal nu wat mensen meteen over je moeten weten om je goed te kunnen plaatsen en gebruik die woorden in de ondertitel. Je helpt je bezoeker het beste door jezelf zo specifiek mogelijk te omschrijven. Op basis daarvan kan de bezoeker besluiten of hij meer wil weten, of juist niet. Want ook met dat laatste help je jezelf en anderen. Heb je containerbegrippen nodig zoals ‘bestuurder’ of ‘management consultant’, zoom dan verder in. Ben je een ‘lokaal bestuurder’? Of een ‘management consultant in de zorg’? Of een ‘mediator en advocaat die gaat voor een duurzaam resultaat’. Je kunt meer woorden gebruiken als de boodschap daardoor helderder wordt.

Heb je verschillende professionele rollen waarop je gevonden wilt worden? Schrijf je bijvoorbeeld naast je advocatenbaan ook over lekker eten? Vermeld dan beide rollen.

* HOE pas je de functietitel aan? Ga naar de zwarte balk, en dan naar ‘Profiel’. Klik op het bewerkpotlood naast de functietitel. Gebruik komma’s, slashes of verticale streepjes om de verschillende rollen uit elkaar te houden. Voor inspiratie kun je ook het zoekvak bovenaan de pagina gebruiken, zie tip 2.

5. Je profiel op LinkedIn is geen cv 

Je LinkedIn profiel hoeft niet volledig te zijn. Met een profiel waar maar geen einde aan komt, kun je de indruk wekken dat het scheiden van hoofd- en bijzaken niet je grootste talent is. Mensen die alles over je willen weten, kunnen een cv opvragen. In het selecteren ligt ook een kans als je je carrière pad wat wilt verleggen. Vermeld die ervaringen en opleidingen die de nieuwe claim die je wilt maken, versterken. Wees dus een beetje creatief maar blijf bij de werkelijkheid. Overdrijven, een te grote broek aantrekken, of de waarheid geweld aan doen, is altijd dom. Zeker op internet waar je in de openbare ruimte bent.

6. Functies en andere mogelijkheden

Functies maak je aan voor banen en rollen in het heden en verleden die relevant zijn voor wat je nu doet en hoe je je verder wilt ontwikkelen. Maak een beschrijving en som niet alleen een takenpakket op maar geef de lezer inzicht in je aanpak. Wil je graag een rol vermelden die niet geschikt is om als functie/baan om te voeren maar wel aandacht verdient, zoals het lidmaatschap van een bepaalde commissie? Maak dan een ‘project’ of ‘organisatie’ aan.

* HOE maak je een nieuwe functie? Ga in de zwarte balk naar het woord ‘Profiel’. Klik en scroll naar beneden tot je het woord ‘Ervaring’ ziet staan, ga met de cursor hierheen. In beeld verschijnt  ‘+Toevoegen’. Klik daar op en vul iets in bij ‘Bedrijfsnaam’ en bij ‘Titel’ en voeg begin- en einddatum en een beschrijving toe. Gaat het om een huidige baan? Vink aan: ‘Hier werk ik momenteel’. Zet vervolgens de optie ‘Wijzig mijn kopregel in’ uit, tenzij je ook je functietitel wilt aanpassen. Klik op ‘Opslaan’. 

* 

HOE maak je een project of organisatie aan? Ga in de zwarte balk naar het woord ‘Profiel’. Klik en scroll naar beneden naar ‘Voeg een onderdeel toe…’ en klik op het kaartje ‘projecten’ of het kaartje ‘organisaties’ en vul in en klik  op ‘Opslaan’. 

7. Bepaal zelf de werkgevers bij ‘Huidig’ en ‘Vorige’

Het naamkaartje bovenaan je profiel wordt samengesteld aan de hand van de functies die je hebt ingevuld. Bij ‘Huidig’ verschijnen de drie namen van werkgevers in het heden in de volgorde waarin jij ze hebt aangemaakt. Bij ‘Vorige’ is de ordening van werkgeversnamen chronologisch. Vallen relevante werkervaringen buiten het witte kaartje? Bepaal dan zelf welke namen hier moeten verschijnen door de volgordes te wijzigen.

* HOE wijzig je de volgorde van werkgevers bij ‘Huidig’? Ga in de zwarte balk naar ‘Profiel’ en scroll naar ‘Ervaring’. Naast een functietitel staat een dubbele pijl. Als je in het heden meer dan één functie hebt ingevuld, kun je met de cursor die dubbele pijl gebruiken om het tekstblok van een functie op te pakken en te verslepen, omhoog of omlaag. Zo bepaal je zelf wat de eerste drie functies worden.

* HOE wijzig je de volgorde van werkgevers bij ‘Vorige’? Ga in de zwarte balk naar ‘Profiel’ en scroll naar ‘Ervaring’. Je kunt nu niet slepen. Je kunt wel de volgorde beïnvloeden door zelf functies samen te vatten en/of te verwijderen. Kijk ook naar de andere mogelijkheden om iets te vermelden, punt 6.

8. Geen baan, wat dan?

Mensen zoeken iemand voor een baan of opdracht die een bepaald probleem voor hen kan oplossen. Daarom is een ondertitel als ‘open voor nieuwe uitdagingen’ of ‘beschikbaar’ meestal niet zinvol. Dat is niet waar je goed in bent. Ook al heb je misschien nu even geen werk, je bent nog steeds ‘stedenbouwkundige’, ‘kok’ of ‘net afgestudeerd jurist (mediarecht en arbeidsrecht)’. Maak altijd een functie aan bij ‘Huidig’. Bedenk voor welke klus je vanmiddag best gebeld zou willen worden en roep jezelf uit tot freelancer, interim, zzp-er, adviseur of wat dan ook op dat ene terrein. Je kunt in de beschrijving van de functie duidelijk maken dat je losse opdrachten vervult in afwachting van een nieuwe baan. Vermeld vrijwilligerswerk en laat zien dat je bezig bent.

* HOE vul je een baan in als je even geen baan hebt? Maak een nieuwe functie aan (stap 6) en vul bij ‘Bedrijfsnaam’ de tijdelijke rol in die je hebt bedacht (interim, zzp, consultant of adviseur etc) en bij ‘Titel’ het terrein waarop je je diensten aanbiedt. Vul bij ‘Beschrijving’ in wat je geschikt maakt voor opdrachten op dit terrein.

9. Drijfveren in je samenvatting 

Vaak struikel ik in een profiel over een serie eigenschappen die niet alleen te mooi is om waar te zijn maar waardoor de eigenaar van de pagina ook heel erg gaat lijken op al die andere resultaatgerichte, creatieve, oplossingsgerichte, dynamische en analytische en conceptueel denkende verbinders, mensenmensen en bruggenbouwers. Wat meer beklijft dan een reeks clichés is als je iets kunt zeggen over wat jou werkelijk drijft. Waar gaat het je om in je werk, waar maak je je druk over, wat wil je veranderen?

Een goede samenvatting geeft de rode draad in je loopbaan en je drijfveren in een paar zinnen. Heb je meerdere professionele rollen dan is dit ook de plek om duidelijk te maken hoe het geheel in elkaar steekt.

10. Maak gebruik van de ‘bekijk’ functie

Bekijk, terwijl je bezig bent je profiel aan te passen, af en toe even wat anderen zien als ze jouw profiel bekijken. Hiervoor heeft LinkedIn een speciale functie, maak er gebruik van. Je ziet beter de onvolkomenheden.

* HOE zie je wat anderen zien? Ga met de cursor in de zwarte balk naar het woord ‘Profiel’ en klik erop. Klik nu op de blauwe button ‘Weergeven als’. Bovenin het scherm kun je nu kiezen voor de weergave van je profiel voor ‘Connecties’ en voor ‘Openbaar’ (de pagina die op internet te vinden is voor mensen die niet via LinkedIn kijken). Ga terug naar het bewerk-scherm door rechtsboven op ‘Terug naar uw profiel’ te klikken. 

11. Denk na over taalinstellingen

Half-Nederlandse/half-Engelse profielen op LinkedIn, kunnen echt niet meer. Kies voor de taal die hoort bij jouw netwerk en arbeidsmarkt. Je kunt ook verschillende profielen in verschillende talen aanmaken. Je moet die pagina’s alleen wel afzonderlijk onderhouden. Check voor je hieraan begint in welke taal je een tweede profiel kunt aanmaken. En let op, als je een Nederlands én een Engels profiel wilt hebben, moet je eerst je eigen account op Engels zetten. Dit komt doordat LinkedIn Engels als de originele versie beschouwt.

* HOE zet je je account op Engels? Ga met de cursor naar je eigen foto rechts in de zwarte balk, kies in het uitklapmenu ‘Taal’ en klik in het taallijstje op English en wacht even tot alle navigatietekst op de pagina in het Engels verschijnt. 

* HOE maak je een profiel in meer talen aan? Klik op je eigen profielpagina rechts van de blauwe knop ‘Profiel weergeven als’ en kies de optie ‘Profiel in een andere taal aanmaken.’ Kies nu de taal waarin je nog een profiel wilt aanmaken. 

12. Schrijf in de 1e persoon

Je profiel is jouw pagina, jij bent de gastheer of gastvrouw, het is jouw tekst. Gebruik dus de ik-vorm. De 3e persoon werkt al snel gekunsteld, iedereen weet dat je die pagina zelf hebt gemaakt. Teveel ‘ik’ is natuurlijk ook irritant maar dat is makkelijk te vermijden door het omgooien van een zin of het toepassen van een telegramachtige stijl.

13. Schrijf voor scanners

Een hermetisch tekstblok leest moeilijk. Zorg dat bezoekers de tekst kunnen scannen door middel van een witregel na een alinea en door het gebruik van bullets of andere tekens.

* HOE pas je bullets en afwijkende tekens toe? Schrijf je tekst in Word met tekens en copy-paste dan naar LinkedIn.

14. Kijk in de camera

Veel mensen hebben een hekel aan zich laten fotograferen. En dat kun je aan de foto zien. Het ongemak straalt er vanaf. Anderen plaatsen daarom maar een gezellige vakantiefoto op LinkedIn. Maar LinkedIn gaat niet over vakantie, het gaat over werk. Zorg voor een goede foto (met voldoende pixels) waarop je vriendelijk en ontspannen in de camera kijkt en waarop je goed in beeld bent. Veraf werkt niet. Zorg dat de achtergrond niet afleidt. Dit alles is geen kwestie van geld, maar vooral van tijd. Neem de tijd om een foto te laten maken die je recht doet. Besteed er aandacht aan. Het is naast je naam en functietitel de belangrijkste informatie op je pagina.

15. Gebruik beeld dat iets toevoegt

Je kunt plaatjes uploaden bij functies en bij de samenvatting. Die geven een pagina al snel iets levendigs, mits goed geplaatst! Want het formaat ligt vast, voor je ‘t weet komt alleen een wit hoekje in beeld van de pdf die je hebt geplaatst. Je kunt ook een achtergrondbeeld uploaden, bovenaan je profiel. Maar zorg dat, dat iets toevoegt. Ik zie heel wat natuurfoto’s voorbijkomen zonder duidelijke relatie met de professie. Doe dan liever nog maar even niets. Een detailbeeld kan goed werken, mits goed gekozen, een effen kleurvlak ook.

16. Zet ‘onderschrijvingen’ uit als je er geen zin in hebt

Onderschrijvingen zorgen voor veel verwarring en irritatie. Voor je het weet word je onderschreven voor ‘Dutch’ of voor een taak die je al lang niet meer hebt. Erg overtuigend zijn onderschrijvingen niet, iedereen weet hoe ze tot stand zijn gekomen. De genoemde vaardigheden tellen wel mee in de zoekresultaten. Neem het heft in eigen handen door ze uit te zetten óf door er op gezette tijden aandacht aan te besteden.

* HOE zet je onderschrijvingen uit? Ga naar ‘Profiel bewerken’ en scroll naar ‘Vaardigheden en onderschrijvingen’, beweeg de cursor rechts van die zin. Nu verschijnt de knop ‘+Toevoegen’. Klik hierop, kies bij ‘Ik wil onderschreven worden’ voor ‘nee’ en klik op opslaan. Je kunt ook de trefwoorden toevoegen, verwijderen of verslepen.

* HOE beheer je onderschrijvingen? Kies bij ‘Ik wil onderschreven worden voor ‘ja’ en kies vervolgens voor ‘Onderschrijvingen beheren’ en verwijder eventueel mensen door een naam te verwijderen. Kies daarna voor ‘Opslaan’. Bedenk dat anderen je vaak onderschrijven voor vaardigheden die bovenaan staan. Pas de volgorde aan door woorden te verslepen, te verwijderen of toe te voegen.

17. Vraag om een aanbeveling

Anders dan een onderschrijving, zegt het veel als iemand bereid is in de openbare ruimte je te prijzen voor je creativiteit of je inzicht. Overigens zal niet iedereen op zo’n verzoek kunnen ingaan. Mensen die vrezen voor een hausse aan aanbevelingsverzoeken als ze op één verzoek ingaan, zullen waarschijnlijk, en met recht, weigeren dit te doen.

* HOE vraag je een aanbeveling? Ga in de zwarte balk naar je eigen foto en klik in het drop down menu op ‘Privacy en Instellingen’. Geef indien nodig je wachtwoord en klik nu onderin rechts op ‘Aanbevelingen beheren’. Maak nu je keuzes. 

18. Maak je URL netjes

De URL is het adres van je pagina. Als je die fatsoeneert is dat goed voor de vindbaarheid van je profiel. En het staat netjes. Kenners zien zoiets.

* HOE wijzig je de url? Ga in de zwarte balk naar ‘Profiel’. Ga met de cursor naar de regel linksonder op het kaartje die begint met ‘nl.linkedin.com….’.  Klik op het bewerkpotlood dat hierachter verschijnt en in het volgende scherm in de rechterkolom opnieuw op het potlood achter dezelfde regel ‘nl.linkedin…’ . Maak het invulvakje leeg, tikje voor- en achternaam achter elkaar zonder spaties of leestekens en klik op ‘Opslaan’.

Dit artikel verscheen voor het eerst in maart 2015 en is op 30 augustus 2016 geactualiseerd.

Lees ook: ‘LinkedIn echt goed gebruiken’ van 24 maart 2016.

Petra ter Doest is gefascineerd door hoe publiceren verandert. Opeens 'moet' iedereen het, tegelijkertijd heeft niet iedereen de vaardigheden die zij als journalist heeft. Dus traint ze en helpt ze mensen daarbij. En de journalisten dan? Die moeten op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Ook dat is een spannend proces.