‘Jezelf’ is een moeilijk onderwerp om over te schrijven. En op LinkedIn moet dat ook nog binnen een strak stramien. Volg de werkwijze van een ervaren journalist om een sterk profiel voor jezelf op te stellen dat recht doet aan je kwaliteiten en je eigen stijl. Petra ter Doest geeft sinds 2011 trainingen LinkedIn en geeft haar 18 beste tips.

1. In alle rust aan je profiel werken

Rustig schaven, bijschrijven, weghalen en verplaatsen, is de basis van een goed profiel waar alles op zijn plek staat. Stap één is zorgen dat je rustig kunt werken. Wie net begint op LinkedIn heeft die rust; zolang je geen connecties hebt, ziet geen mens wat je doet. Heb je wel connecties dan heeft LinkedIn een knop waarmee je kunt voorkomen dat anderen meteen op jouw wijzigingen attent worden gemaakt. Denk er aan deze knop later weer op ‘Ja’ te zetten.

* HOE verberg je je wijzigingen? Ga in de zwarte balk naar ‘Profiel’ en klik op dat woord, scroll iets naar beneden, in de rechterkolom staat ‘Uw netwerk op de hoogte stellen’, zet de schuifknop daaronder op ‘Nee’. 

2. Anoniem spieken voor inspiratie

Petra ter Doest is gefascineerd door hoe publiceren verandert. Opeens 'moet' iedereen het, tegelijkertijd heeft niet iedereen de vaardigheden die zij als journalist heeft. Dus traint ze en helpt ze mensen daarbij. En de journalisten dan? Die moeten op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Ook dat is een spannend proces.