Bijna zomer! OMG! Was het niet het plan om nog snel een paar kilootjes af te vallen voor dat bleke vel tevoorschijn getoverd kon worden? Gelukkig bieden talloze tijdschriften, fitnessgoeroes, boeken en sites hulp in de vorm van lastminute afvalprogramma’s. Franke probeerde er eentje uit; de 28 Dagen Bikini Body Guide van Kayla Itsines. Dit was het resultaat.

STEUN RO

Een vuistdik boekwerk, dat is de sportbijbel van de Australische fitnessgoeroe Kayla. Voor wie haar niet kent; ze is een sensatie op Instagram, met zeven miljoen volgers wereldwijd. Ze bedacht een serie fitnessprogramma’s, de Bikini Body Guides, en een app, Sweat with Kayla, waarbij je maaltijden kunt plannen en oefeningen kunt doen. Op haar Instagram-pagina post ze foto’s van vrouwen die een ware transformatie hebben doorgemaakt door haar programma te volgen. Zij laten zien dat het werkt, wat Kayla predikt. Het plezier, de trots, de knappe sixpacks stralen je tegemoet. Zodanig, dat je nog maar één ding wilt als je langer dan een minuut op Kayla’s pagina hebt rond geneuzeld: dit wil ik ook.

Bikini Body

En dus begin ik met haar 28 dagen Bikini Body Guide voor beginners: een 400 pagina’s dik boek vol kleurige foto’s, een voedingsschema, maaltijdplanners, 200 recepten en sportoefeningen. Plus uitleg. Van Kayla. Wat precies nou de bedoeling is. Hoe ze vrouwen wil helpen zich beter in hun vel te laten zitten. Haar aanpak is behoorlijk sympathiek. Ze gelooft niet in crashen, en, zo wordt ook al heel snel duidelijk: ook niet in het realiseren van een goddelijk lichaam in 28 dagen tijd. Wat ze dan wél belooft, in die 28 dagen? Een gezonder eetpatroon, meer zelfvertrouwen en kracht. Geen gouden bergen, dus. Haar plan van aanpak bestaat uit een goed vol te houden dieet van 1800 calorieën per dag gecombineerd met een trainingsschema, waarbij je 5 dagen per week een halfuur oefeningen moet doen of wandelen. Dat is juist wat Kayla’s werk zo aantrekkelijk maakt: geen onhaalbare idealen, geen uithongerpraktijken, geen ongezonde leefwijze, maar een nuchtere kijk op verandering van je eetpatroon en een rustige opbouw van sportoefeningen.

Sporten? Eh…

En dus begin ik vrolijk aan haar boek. Ik pak het eetschema erbij. Dat is een fijn schema, want je kunt het afstemmen op jouw manier van eten. Geen zin om ‘s ochtends veel te ontbijten? Dan gebruik je het ene, wil je juist wel veel ontbijten, dan kun je bij een ander schema terecht. Maakt niet uit, als je per dag maar aan de juiste hoeveelheid koolhydraten, vet, groenten en dergelijke komt. Het sporten ziet er ook niet al te intensief uit, een halfuurtje wandelen red ik vast, en de spierversterkende oefeningen moeten ook te doen zijn. Kortom, ik begin met frisse moed, me toegelachen door vrolijke foto’s van Kayla in vrolijke sportkleren. Sixpack, here I come!

Week 1

Kayla’s maaltijdplanner laat ik na een paar dagen al voor wat hij is. Dat vind ik veel te ingewikkeld en bovendien moet ik er zoveel verschillende boodschappen in huis halen, dat ik er financieel op leegloop. Ik krijg er ook nog eens nare herinneringen van. Zo strak eten wat een ander zegt, daar word ik alleen maar recalcitrant van. Doet me denken aan Sonja Bakker, wat me jaren geleden alleen maar mislukking na mislukking opleverde. En dus laat ik al snel de maaltijdplanner voor wat-ie is. Het wordt creatief met kurk: een beetje van dit, gecombineerd met mijn eigen favoriete gerechten, en soms een suggestie van Kayla tussendoor. Het is goed vol te houden. Qua sporten begin ik rustig: ik laat de oefeningen nog even voor wat ze zijn, wel ga ik drie keer per week een halfuurtje wandelen. Heerlijk.

Week 2

De klad komt erin: veel feestjes buiten de deur. Met alcohol en lekkere hapjes enzo. Ik houd me in, maar iets van een schema volgen? Er is helemaal geen regelmaat in mijn eetpatroon meer te ontdekken. Ik accepteer maar even dat dat het ding met diëten is: dat ze zo moeilijk zijn aan te passen aan je omstandigheden. Dus gris ik af en toe een blokje kaas van een schaal en neem ik nog een belletje wijn. Het leven moet wel leuk blijven, natuurlijk. Wel blijf ik wandelen, drie keer per week. Ik sla de tram over en wandel flinke afstanden naar het werk en terwijl mijn kinderen spelen in de speeltuin, loop ik talloze rondjes om de speeltuin. Mijn buren vinden het raar, maar ik stap lekker door. Het nuttige met het aangename combineren, ik houd ervan! Ik begin er zowaar de lol van in te zien.

Week 3

Ik probeer wat te begrijpen van de oefeningen van Kayla, maar ik vind de tekeningetjes in het boek maar ingewikkeld. En saai. Ik installeer de app, kijk naar eindeloos veel YouTube-filmpjes, maar ik voel aan alles in mijn lijf: die sixpack gaat ‘m dit jaar nog niet worden. Het zijn van die sportoefeningen die ik nooit leuk vond, en die ik blijkbaar nu ook niet opeens leuk ga vinden, de prachtige foto’s uit het boek ten spijt. Wel probeer ik verschillende recepten uit, en ik moet zeggen: het is allemaal heel erg lekker. Ook blijf ik braaf wandelen. Ik overweeg nog even lid te worden van een andere online fitnessschool, maar kijk even diep in mezelf en geef dan ruiterlijk toe dat ik het gewoon echt niet leuk vind en ook nooit zal vinden. Dus houd ik het maar bij wandelen, waar ik wél enorm van geniet.

Week 4

Het eetschema lijkt niet echt te passen in mijn leven. Máár inmiddels is het ook niet meer nodig om het letterlijk te volgen, want ik weet waar ik op moet letten. En ik merk dat ik ongemerkt dingen anders doe. Bij het avondeten 2 soorten groenten neerzet, zodat ik zeker weet dat iedereen in mijn gezin gezond eet. Eet ik vaker rauwkost bij de lunch en bereid ik dingen voor, een tip van Kayla die goed is blijven hangen. Ik maak van te voren iets klaar voor de ochtend als ik geen tijd heb, zoals de overnight oatmeal, inmiddels een van mijn lievelingsontbijtgerechten. Ik snoep een stuk minder, maak vaker van de maaltijden een gezond feestje, en wandel een stuk meer dan ik deed, omdat ik het gewoon zowaar leuk vind.

Goddelijk lijf

Zou ik mezelf vroeger al snel een sukkel hebben gevonden omdat ik niet straffer haar programma heb gevolgd, inmiddels ben ik oud en wijs genoeg om te weten dat diëten niet altijd goed of slechts tijdelijk werken. Ik ben weer even met mijn  neus op de feiten gedrukt. Het is ook helemaal niet haalbaar, blijvend een paar kilo eraf in een maandje tijd – in ieder geval lukt mijn lichaam dat niet, die heeft daar altijd wat langer de tijd voor nodig. Dus die kakstrakke buik zit er deze zomer voor mij nog niet in. De deadline voor 2017 heb ik niet gehaald, maar voor 2018? Wie weet. Kayla heeft in ieder geval exact gedaan wat ze heeft beloofd: mij een bikini body gegeven, in de zin dat ik me beter in mijn vel voel zitten, meer energie heb, en wandelen zowaar weer leuk vind. Haar belofte van gezondheid, kracht en zelfvertrouwen was geen loze. Er is inmiddels 2 kilo af, en ik ga vrolijk voorwaarts nog wat kilootjes tegemoet. En ook heel bijzonder: ik krijg zin om meer te sporten, langzaamaan. Heb ik mezelf opeens aangemeld voor mijn eerste yogales ooit.
Conclusie: in 28 dagen een goddelijk figuur? Dat niet. In 28 dagen de juiste mindset om dat goddelijke lijf te krijgen? Dat dan weer wel. En dat vind ik al een hele prestatie op zich. Ben in jaren niet zo actief geweest. Dus Kayla, bedankt. Ik ben fan! Je ziet de foto’s wel tegemoet binnenkort 😉

28 dagen Bikini Body Guide, Kayla Itsines, Uitgeverij Kosmos, € 24,99

Franke werkte voor de (glossy) tijdschriften Jackie, Red en Flair als eind- en internetredacteur en chef eindredactie. Sinds 2016 heeft ze haar eigen bedrijf, Jolie Media. Franke schrijft, redigeert en coördineert voor diverse (online) magazines. Onderwerpen waar ze over regelmatig over schrijft: opvoeding, literatuur. Volg haar op Instagram om op de hoogte te blijven: Instagram.com/frankevanhoeven/