facebook_pixel

5 Koopjes die de haantjes lieten liggen bij de grote veilinghuizen

 

Het was net voor de zomer weer bal bij Christie’s, Sotheby’s, Phillips en Bonhams. De hedendaagse kunstveilingen zijn de paradepaardjes van zien-en-gezien worden. En bovendien dé plek van smijten met bakken met geld. Voor de happy few dus. Of beter: een wedstrijdje verplassen voor mannen (meestal – heus – mannen) die de maat slaan bij hedgefondsen en megabedrijven. Score-drift dus; en plein public, in optima forma.

Het haantjesgedrag leidde tot de verkoop van een Basquiat voor 105 miljoen euro. Basquiat is ‘heet’. Er is niet heel veel kwaliteitsmateriaal in zijn oeuvre van hoog-museaal niveau. Althans: zo vinden de musea . En verzamelaars lange tijd ook. Maar dan komt Johnny Depp in geldnood in verband zijn scheiding van Amber Heard. Depp heeft liquide middelen nodig en dus verkoopt de acteur een paar Basquiats uit zijn collectie. Depp is cool. Als score-jagend haantje wil je dat ook zijn. Daarom pak je wat je pakken kunt van die cool-factor: Basquiat.