In Amsterdam bij het Van Gogh Museum staan tijdens openingstijden lange rijen voor de ingang. Spontaan een bezoek brengen aan dit museum gaat niet meer. Tevoren moet een kaartje worden gereserveerd met een tijdslot om toegang te krijgen tot de schilderwerken van Vincent van Gogh. Daarentegen zijn er te weinig bezoekers in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen waar onder meer Corneille zijn kunstwerken hangen. Sluiting voor dit museum dreigt.
Vader COBRA nabij Van Gogh
120 jaar na de dood van Vincent van Gogh, wordt Cornelis Guillaume van Beverloo, bekend als kunstschilder Corneille, begraven op een steenworp afstand van de graven Vincent van Gogh en zijn jongere broer Theo van Gogh. De tientallen tot honderden bezoekers per dag aan het dubbele graf van de broers Van Gogh passeren tegelijkertijd het graf van Corneille. Sommigen stoppen en kijken naar rechts waar de kleurrijke grafsteen van Corneille ligt. Het is een kunstwerk dat direct overeenkomt met andere kunstwerken in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Logisch, want Corneille is één van de vaders van COBRA, zoals dat op zijn grafsteen staat.
Kleurenkracht Van Gogh en Cobra
Het is een overeenkomst en een contrast op deze begraafplaats in Auvers-sur-Oise, een dorpje net boven Parijs. De broers Vincent van Gogh en Theo van Gogh zijn verenigd op deze begraafplaats achter de rooms-katholieke kerk die Vincent van Gogh schilderde in 1890. Dit werk is vandaag de dag wereldberoemd als Kerk van Auvers. Dit schilderij draagt prachtige kleuren zoals Theo van Gogh dat ooit schreef aan zijn broer over zijn eerdere schilderwerken in 1889: “Ze hebben allemaal een kleurenkracht die je nog niet eerder had bereikt, wat al een zeldzame kwaliteit is ..”. Het is een kleurenkracht die een kleine 60 jaar later in Cobra werken te zien is en nog steeds op het graf van Corneille uit zijn grafsteen spuit. Eind 19e eeuw was de kleurrijke Kerk van Auvers nog niet zo geliefd. De toenmalige priester van deze rk-kerk in Auvers weigerde eind juli 1890 een uitvaartdienst te houden voor Vincent van Gogh. Van Gogh kreeg een bloemrijke opbaring in het huis waar hij was gestorven, in Auberge Ravoux. De kerk van Auvers, die nog steeds bestaat, plukt vandaag de dag de vruchten. Het originele schilderij De kerk van Auvers 1890 is in Parijs terecht gekomen, in Musée d’Orsay.
Tekst grafsteen Corneille
Op de grafsteen van Corneille staat in hoofdletters gedrukt COBRA. Er staat geschreven:
Guillaume van Beverloo
dit “Corneille” est l’un des plus grands Maîtres
de la peinture du XXème et XXIème siecle
Cofondateur en 1948 du mouvement COBRA
il n’aura de cesse durant toute sa carrière
d’expérimenter, d’inventer en d’imaginer en
toute liberté. Mondialement connu pour être
le peintre de la couleur, l’Oiseau, la Femme,
la Nature et la Musique seront les themes
recurrents de son oeuvre magistrale,
Eternel humaniste et amoureux de la vie,
tel fût son parcours.
Vertaald
Guillaume van Beverloo
bekend als “Corneille” is een van de grootste meesters
van de 20e en 21e eeuw.
Medeoprichter in 1948 van de COBRA beweging
tijdens zijn hele carrière is hij nooit gestopt
om vrijuit te experimenteren, uit te vinden en te fantaseren.
Wereldberoemd als de schilder van kleur, de Vogel, de Vrouw,
Natuur en Muziek waren de terugkerende thema’s
in zijn meesterlijke werk,
Eeuwige humanist en minnaar van het leven,
zo was zijn carrière.
Vrijheid is heilig
Hoewel het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen dreigt te worden gesloten, een petitie heeft opgesteld voor de gemeenteraad en bezoekers naar binnen trekt, viert het Van Gogh Museum in Amsterdam hoogtijdagen met een aantal bezoekers, uit de hele wereld, dat een miljoenenaantal kent. Voor de kunstschilders die eenzelfde gedachtegoed droegen in het experimenteren, het uitvinden en het fantaseren moet dit een paradoxale werkelijkheid zijn over het aardse leven. In hun werkelijkheid zou een COBRA museum nooit gesloten worden, want ook na hun dood leven schilderijen verder. Geestelijke en artistieke vrijheid is te heilig.
De brief van Theo van Gogh die wordt genoemd in dit artikel is brief 781 op 16 juni 1889 aan Vincent van Gogh.
Bron: De Brieven, Van Gogh Museum – Huygens Instituut – Amsterdam University Press ISBN 9789089641021
Copyright foto Claudia Koole