NEWPEOPLE heeft geen last van de crisis

Connecting Friday: iedere eerste vrijdag van de maand kunnen interimmers bij het Amsterdamse bedrijf NEWPEOPLE, bemiddelaar in online professionals, managers en directors, een werkplek gebruiken. Tien keer per jaar organiseert het bedrijf Online Tuesday En dat gaat gewoon door tijdens de crisis.

Ben Holewijn, managing director van het bedrijf dat Connecting the next generation marketeers als slogan heeft: ‘Wij merken niets van de crisis. Ik heb elf consultants hier rondlopen met volle orderportefeuilles. We komen één consultant tekort.’

Claim je rol als autoriteit

Temidden van alle economische misère midden in de crisis en 800.000 werklozen is er dus ook goed nieuws. Er zijn bedrijven die geen last hebben van de crisis, zoals NEWPEOPLE. Hoe het bedrijf dat doet? Je rol claimen als autoriteit en die rol ook invullen, zegt Holewijn. ‘Daarmee onderscheiden we ons van veel andere bedrijven’, meent hij. ‘Je ziet veel bedrijven die alles doen om te sellen. Wij hebben geen sales. Wij zorgen dat we autoriteit zijn, waardoor er een pull-vraag is. Daar geloof ik veel meer in dan pushen. Ik heb veel liever dat jij zegt dat je ons een betrouwbaar bedrijf vindt, dan dat ik dat zelf moet zeggen. Als jij het zegt, heeft het veel meer credibility.’  

Kennis delen

En dat heeft resultaat. Daar waar bedrijven veel rigoureus snijden in bijeenkomsten, gaat NEWPEOPLE vrolijk door met mensen plaatsen en met kennisdelingsbijeenkomsten. Daarom ook organiseert het bedrijf evenementen als Connecting Friday. Holewijn: om kennis en inzichten te delen. We hadden deze week een barbecue. Daar hebben we onze topkandidaten samen met de top van de onlinemarketingmarkt uitgenodigd zodat die elkaar kunnen ontmoeten. Dat was een hele gezellige avond.’

Elkaar ontmoeten

En daarom ook organiseert het bedrijf  Connecting Friday, iedere eerste vrijdag van de maand. Consultant Frank Peeters had dat bedacht om interimmers en freelancers de gelegenheid te geven elkaar te ontmoeten. ‘Voor hen is het een roerige markt. Nu kunnen ze ervaringen uitwisselen en elkaar tips and tricks aan de hand doen. Wij kunnen trouwens ook mensen zien en mensen spreken.’ Dat doet de staf ook veelvuldig.

En het is een succes. De eerste  Connecting Friday in juli was volgeboekt, voor de tweede op 6 september was een wachtlijst van mensen die mee wilden doen. En bijzonder is het. NEWPEOPLE zit op het REM Eiland in het IJ, een soort booreiland, gebouwd voor de tv-uitzendingen van TV Noordzee. Nu zit op de bovenste verdieping van het gerenoveerde eiland restaurant REM Eiland en een verdieping lager zit NEWPEOPLE, met een fantastisch uitzicht over het IJ en de langsvarende schepen.

Gratis adviestraject

Offline inzichten delen kan prima bij een bedrijf dat bemiddelt in online marketeers, zegt Frank Peeters, wat volop beaamd wordt  door interimmer Jens Borghardt. Borghardt heeft de site gemistgemist.nl. Die site bundelt alle uitzendingen van uitzending gemist van de publieke en commerciële omroepen wat ook te personaliseren is, zodat de bezoekers kijkadvies krijgt.

Vindbaar op internet

Borghardt ‘Ik heb van Eelco Wynia van Knowhowww die daar verderop zit, advies gekregen hoe de site beter vindbaar is te maken. Ik heb hier ter plekke gelijk een plan van aanpak gemaakt en dat door hem laten beoordelen. Zo heb ik dus een gratis miniadviestraject. Dat is veel efficiënter dan een symposium te bezoeken. En je verprutst geen tijd want intussen kun je ook je eigen werk doen.’ En in die trant reageren de overige online marketeers, online productmanagers en online strategen ook.

Holewijn zelf vindt het ook een succes. En hoe andere bedrijven nou uit de crisis moeten komen? ‘Je moet autoriteit worden en die rol pakken. Daar gaat het om. Je moet een kleine niche hebben en daar moet je je op richten. En dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor onze kandidaten. Iemand die een CV van acht pagina’s nodig heeft om zijn kwaliteiten aan te prijzen, dat is  niet meer van deze tijd. Je moet een niche hebben, zodat je in een kleine vijver zit. Dan komt de vraag vanzelf.’

 

 

 

 

Mijn gekozen waardering € -

Politiek beschouwer en analist. Werkzaam als zelfstandig journalist met uitgebreide kennis over de EU en stedelijk bestuur en de actuele vraagstukken die daar spelen, op het gebied van onderwijs, arbeidsverhoudingen, en identiteit.

Geef een reactie