De Commissie maakt zich na een eerste onderzoek zorgen dat door deze fusie in Nederland de concurrentie op een aantal betaaltelevisie- en telecommarkten vermindert. De Commissie heeft nu 90 werkdagen de tijd – tot 18 september 2014 – om die zorgen nader te onderzoeken.
Een diepgaand onderzoek wordt ingesteld als de Europese Commissie grote overnames niet binnen 25 dagen kan goedkeuren. Naast deze zaak heeft de Commissie nog vijf andere diepgaande onderzoeken lopen, zoals die van Telefónica Ireland door Hutchison 3G UK en die van de geplande overname van E-Plus door Telefónica Deutschland.
Grote machtspositie kabelaars
Een eerste marktonderzoek van de Commissie leerde dat de geplande overname mededingingsbezwaren kan opleveren op meerdere Nederlandse markten: die van de verwerving van individuele Nederlandstalige audiovisuele content; die van de verwerving van televisiezenders; het aanbod van premium betaalzenders, en het retailaanbod van vaste internettoegang, televisie en vaste telefonie. De fusie brengt twee van de belangrijkste spelers op deze markten in Nederland samen, en zelfs de enige twee aanbieders van premium betaalzenders, zo stelt de Commissie.
Gevolgen voor consument
De Commissie ziet dat de onderhandelingsmacht van de fusieonderneming tegenover eigenaren van content en aanbieders van televisiezenders aanzienlijk groeit. Dit kan dan weer negatief uitwerken voor de concurrenten op de betaaltelevisiemarkt en dus voor Nederlandse consumenten. Bovendien zou de geplande transactie de bestaande concurrentie voor premium betaalzenders verzwakken, doordat de twee enige filmzenders in Nederland – Film 1 en HBO – zouden samengaan.
Minder concurrentie
Ook heeft de Commissie aanwijzingen dat de bestaande concurrentie tussen Ziggo en UPC – hoewel die nu klein is – kan afnemen op de Nederlandse betaaltelevisie- en telecommarkten. Bovendien zou het verdwijnen van Ziggo als een onafhankelijke speler het risico vergroten dat de concurrenten die nog op de markt overblijven, vooral de fusieonderneming en KPN, hun concurrentiegedrag coördineren, hun tarieven verhogen of investeringen uitstellen.
Te dominant
Ten slotte bleek uit het onderzoek van de Commissie nog dat de fusieonderneming de mogelijkheden én de prikkels zou hebben om aanbieders van televisiediensten die via streaming over het internet worden aangeboden, uit te sluiten van of te hinderen bij daadwerkelijke toegang tot haar internetnetwerk. Zo kan de fusienonderneming haar eigen concurrentiepositie op de televisiemarkten versterken. De fusieonderneming zou ook de mogelijkheid én de prikkels hebben om haar concurrenten op de Nederlandse retailtelevisiemarkt uit te sluiten van toegang tot haar premium filmzenders.