ADAC: schandaal op schandaal

De Duitse automobielclub ADAC ligt onder vuur. Gesjoemel met statistieken, oneigenlijk gebruik van reddingshelicopters door de leiding, arrogante managers: het oude beeld van de sympathieke 'gele engel' ligt aan gort.

De ene onthulling is nog pikanter dan de volgende. De Duitse automobielclub ADAC, met 19 miljoen leden de grootste vereniging van Europa, zit tot over z’n oren in de zelfgecreëerde problemen.

Nadat bekend werd dat de Allgemeine Deutsche Automobil-Club, opgericht in 1903 en met hoofdvestiging in München, had gesjoemeld – en niet zo’n beetje ook – met de verkiezing voor de Auto van het Jaar, volgden de berichten over misstanden binnen de mammoet-organisatie elkaar snel op.

Engel

Van het positieve beeld van de vriendelijke, reddende Gelbe Engel –  de medewerkers van de ADAC-wegenwacht die de Autobahn afspeuren op zoek naar klanten in nood – is weinig meer over. Meer dan een miljoen leden zouden overwegen om het lidmaatschap van de Duitse ANWB op te zeggen als reactie op de schandalen.

'Ich habe Scheisse gebaut’

Het bestuur heeft een buitengewone algemene ledenvergadering uitgeroepen – een Hauptversammlung – om de problemen te bespreken. Dat is voor het eerst sinds 1948. Het geeft wel aan hoe serieus het imago van de ADAC (spreek uit: ‘Aa Dee Aa Tsee’) is aangetast.

Onthulling

Wat is er aan de hand? De Super-Gau, zoals Duitsers zo’n omvangrijk schandaal noemen, begon met de onthulling dat de VW Golf in een door de ADAC gehouden lezers-enquete niet door 34.299 mensen tot Auto van het Jaar was gekozen, zoals door de vereniging aangegeven, maar door slechts 3409. De verantwoordelijke manager, Michael Ramstetter, tevens hoofdredacteur van het organiserende tijdschift Motorwelt, bekende dat hij met die manipulatie de status van de prijs had willen opkrikken. Na een hevig, tegen hem gericht media-offensief, legde Ramstetter zijn functies neer met de verzuchting: ‘Ich habe Scheisse gebaut’.

Beet

Duitse media gingen op zoek naar meer onregelmatigheden en ze hadden al snel beet. Zo blijkt het gebruik onder leden van de ADAC-directie om zich te verplaatsen met de gele reddingshelikopters van de organisatie. Bijvoorbeeld van een vergadering naar huis, zoals ADAC-president Peter Meyer ooit deed.

Ontslag

Anderen maakten het nog bonter. Een vrouwelijke manager zette haar zoon, die z'n vakantievlucht naar Egypte had gemist, met diens vriend op een EHBO-vliegtuig van de ADAC, opdat de twee alsnog op tijd in hun hotel aankwamen. De vrouw diende vorig jaar haar ontslag in en iedereen vroeg zich destijds af waarom. 

Ook werd een ADAC-helikopter door een manager gebruikt om het doorweekte voetbalveld van Eintracht Braunschweig voor een wedstrijd ‘droog te föhnen’. Er bestaan foto’s van het voorval, maar niet vermeld werd of de reddende engel van de ADAC ook in dit geval succesvol was.

Verontwaardigd

Het zijn de leden die met hun lidmaatschapsgeld (1 miljard euro per jaar) voor dit soort escapades betalen. De verontwaardiging in Duitsland is dan ook groot. De politiek roept de ADAC op om schoon schip te maken. 

Volgens critici leggen de incidenten bloot hoezeer de ADAC van een belangenvereniging voor automobilisten is veranderd in een invloedrijke lobby-club en een commercieel bedrijf. Met arrogante managers, die kennelijk lak hebben aan de regels.

Mijn gekozen waardering € -

Wierd Duk schrijft over Berlijn, de hipste stad van Europa, en bericht over Duitsland, het machtigste land in de Europese Unie, en over Rusland, het ingewikkeldste land tussen Europa en Azië. Hij was correspondent in Rusland en verslaggever voor de GPD en Elsevier. Laat op radio en tv regelmatig zijn licht schijnen over actuele internationale ontwikkelingen. Schreef de boeken ‘Poetin: straatvechter bedreigt wereldorde’ (Prometheus/Bert Bakker) en 'Merkel: koningin van Europa' (Prometheus/Bert Bakker). In 2016 verschijnt 'De Beul en de Heilige: een geschiedenis uit Auschwitz' (Prometheus/Bert Bakker).