‘De havenrace is alleen maar een showcase’, aldus de schipper van Team Brunel in de Volvo Ocean Race. Bekking is weinig positief over de havenrace, tijdens persconferenties laat hij zijn ongenoegen ook wel blijken. Maar eenmaal op het water komt de strijdlust toch weer naar boven.

STEUN RO

'De havenrace is alleen maar een showcase', aldus de schipper van Team Brunel in de Volvo Ocean Race. Bekking is weinig positief over de havenrace, tijdens persconferenties laat hij zijn ongenoegen ook wel blijken. Maar eenmaal op het water komt de strijdlust toch weer naar boven.

De havenrace is een vast onderdeel van de Volvo Ocean Race. Waar de zeilers tijdens een etappe vaak weken onderweg zijn, duurt de havenrace slechts een uur. Havenraces worden gevaren voor de kust van de stop over stad en tellen niet mee in het totaal klassement. Tijdens de havenrace in Kaapstad werd er door toeschouwers al een beetje gelachen.

Bekking gaf van te voren aan dat Brunel niet alle zeilen op zou zetten, maar eenmaal in de wedstrijd doen ze het toch. Als wedstrijdzeiler, en zeker in de Volvo Ocean Race, wil je nu eenmaal altijd de snelste zijn. 'We hebben in Kaapstad conservatief gevaren, slechts één leg hebben we zonder spi gevaren, toen stond er 48 knopen wind. Maar we vielen wel iedere keer aan wanneer de mogelijkheid er was, hierdoor werden we tweede', legt Bekking uit. SCA wist hier de winst te halen, volgens de Nederlandse schipper hebben zij het tijdens de havenraces ook het makkelijkst. 'Ze hebben drie vrouwen meer aan boord, dat zijn zes armen en benen extra. Maar over het algemeen zie je weinig verschil bij de teams tijdens de havenraces.'

Volgende week start de havenrace in Sanya, China. Wie gaat kijken zal zien dat de grote verschillen ontstaan in de keuzes die de schippers maken, of ze linksom of rechtsom de boei ronden bijvoorbeeld. Voor de havenrace wordt ongeveer anderhalf uur uitgetrokken, vergeleken met de weken die de zeilers tijdens een etappe weg zijn is dit natuurlijk super kort. 'Het is 45 minuten alleen maar grinden. Onze navigator, Andrew Cape, heeft alleen een rol bij de start om de positie en tijd naar de startlijn aan te geven.' Vergeleken met de belangrijke rol die een navigator tijdens de lange oceaan etappes heeft is er een groot verschil.

De kans op een gelijke stand is naar mijn mening nihil

Voor de oceaan zeilers is de havenrace slechts een korte baan, de Volvo Ocean Racers bereiden zich dan ook niet echt voor. 'We kijken wel naar de stroom en windverwachting, maar de banen zijn slechts 1.3 mijl. Eigenlijk moet je gewoon rond de baan komen zonder gekke dingen te doen.' Het is ook wel goed voor te stellen waarom Bekking niet al te positief spreekt over de havenraces. 'Het programma de laatste dagen voor de etappe start zijn bomvol. We hebben een practice race, de pro am race, een dag later nog twee pro ams en dan nog de havenrace. Wat ons betreft kan die laatste geschrapt worden.'

Voor de fans

De organisatie denkt hier op hun beurt niet over na. Jon Bramley, manager nieuws en media van de Volvo Ocean Race, legt uit: 'De havenraces zijn er juist voor de fans. Tijdens de start en finish van iedere etappe stromen de zogenoemde race villages al vol met publiek. Door de havenrace krijgen fans ook de kans om de boten een wedstrijd te zien varen. Hoewel je de zeilers tijdens de etappes heel goed kunt volgen, zie je ze nauwelijks real life zeilen. De havenraces zijn dan ook grote publiekstrekkers.' Niet alleen bij de race villages zelf worden de havenraces goed gevolgd. Wereldwijd ziet de organisatie fans inschakelen om de havenrace te bekijken. 'De media aandacht voor de havenrace is ontzettend groot, ook daarom zijn we echt niet van plan om deze te schrappen.'

Dat Bekking het een showcase noemt is dus goed voor te stellen, maar het is wel een showcase die heel belangrijk is voor de organisatie. Sponsoren krijgen hier extra aandacht, en iedere havenrace mogen er gasten meevaren met de zeilers. Naast het feit dat de organisatie baat heeft bij de havenraces, kunnen ze ook nog eens nut hebben na de finish in Zweden. 'We zien nu al dat de boten erg dicht op elkaar zitten gedurende de hele etappe', legt Bramley uit. 'Dit komt door de one design boten, het verschil wordt nu echt gemaakt door de zeilers zelf en niet meer door de boten. Daarom blijft er gewoon een kans dat we na de finish in Gothenburg tegen een gelijkstand aan kijken. Dan zijn de havenraces doorslaggevend.' Bekking gelooft niet dat het zover zal komen. 'De kans op een gelijke stand is naar mijn mening nihil.'

Dat Bekking niet erg positief is over de havenraces is best voor te stellen, Bramley snapt het ook wel. Maar vergeleken met eerdere jaren hebben ze al aardig wat veranderd. 'We krijgen gedurende de hele race feedback van de zeilers. De havenrace zeilen we sinds editie 2005/2006, toen telde de uitslag nog mee in de overal score. Hier kregen we wel veel commentaar op van de zeilers, de punten van de havenraces zouden namelijk te zwaar wegen tegenover de punten die de zeilers konden behalen tijdens een oceaan etappe.'

Gelijk gekregen

Hier hebben de zeilers gelijk in gekregen, dit jaar worden de punten van de havenraces voor het eerst niet meegeteld met de overal score. Alleen wanneer er na negen etappes een gelijkstand staat, dan zijn de punten van de in totaal 10 havenraces doorslaggevend. Ondanks dat de havenrace niet meetelt in de totaal score vindt Bramley dat er echt wel wat uit te halen is. 'Afgelopen havenrace zagen we SCA als eerste over de finish gaan. Voor hen was dat een mooie kans om te laten zien wat ze kunnen. Daarbij hoor ik verder weinig kritiek van de zeilers, het is vooral Bouwe die een duidelijk standpunt ten opzichte van de havenraces heeft. Maar eenmaal op het water gaat ook hij altijd weer voor de winst.'

Ik hoor weinig kritiek van de zeilers, het is vooral Bouwe die een duidelijk standpunt ten opzichte van de havenraces heeft

Dat is het mooie van de havenraces voor het publiek, ook al moet er de volgende dag weer gestart worden aan een nieuwe etappe, de zeilers gaan er altijd volledig voor. Al is het niet de meest ideale situatie, er kan altijd iets mis gaan tijdens de havenrace. 'Je moet er gewoon voor zorgen dat je geen gekke dingen doet. Kans op schade is er altijd, maar die zijn er bij de andere wedstrijd ook dus moet je er niet teveel over nadenken', is Bekkings commentaar hierop. Wat hij van plan is tijdens de havenrace in Sanya? 'Gewoon gas geven, dan zien we wel hoe we eindigen. Maar het liefst bovenaan.'

Anke Haadsma (1988) is een freelance watersportjournalist. Al haar hele leven zeilt ze en haar stage liep ze bij maandblad Zeilen. In 2010 studeerde ze af aan de School voor Journalistiek en begon ze met wat freelance werkzaamheden. In 2014 zette ze de stap om fulltime de watersport journalistiek in te gaan. Nu volgt ze internationale zeilraces (met een Nederlands tintje) en is ze regelmatig aanwezig bij zeilevenementen als communicatie professional of journalist.