DNP heeft de afgelopen maanden een stuk of 15 spreekbeurten gehouden en er komen er nog een stel aan. Voor wie meer te doen heeft: hier de management summary.

STEUN RO

Als u denkt dat journalisten dag in dag uit achter hun laptop of achter de montagetafel zitten: niks hoor. Ze congresseren wat af, zeker sinds het crisis in de media is en iedereen druk op zoek is naar oplossingen (en naar een netwerk dat ook in 2014 nog voor een beetje brood op de plank kan zorgen). Vorige week was er deze, woensdag deze, en dat is maar een zeer bescheiden selectie. Een mens komt nog eens ergens.

Tot voor kort gingen zulke bijeenkomsten voornamelijk over de subsidie aan de publieke omroep en hoe oneerlijk dat allemaal wel niet was. Tegenwoordig gaat het – en gelukkig maar – over: is de combinatie van digitale journalistieke mogelijkheden, lage kosten en nieuwe journalistieke bedrijvigheid wellicht een antwoord op de crisis in de media?

Wij houden wel eens praatjes over DNP op zulke bijeenkomsten, en omdat velen van u wellicht meer te doen hebben dan ze aflopen, een ultrakorte samenvatting:

– Hoe gaat het met DNP?

Goed hoor, al zijn we er nog lang niet. Hebben nu dik 3.000 abonnementen verkocht. In eerste instantie waren dat bijna allemaal abonnementen op iedereen tegelijk, de laatste tijd voornamelijk op individuele auteurs. Daar zijn we wel blij mee, dat was de bedoeling.

– Maar daar kunnen die journalisten toch niet van leven?

Het idee achter DNP is, in een notendop: geef freelance journalisten de mogelijkheid om hun eigen krant of magazine uit te geven, en daarmee de mogelijkheid om abonnementen op zichzelf te verkopen en een eigen merk te worden. DNP is daarbij een van de mogelijkheden die ze tot hun beschikking hebben, ze gaan er steeds meer krijgen. Wat ons betreft: het gaat in ieder geval goed genoeg voor een volgende investering. Een verbouwing van de website staat op de rol voor deze zomer.

– Leuke stukken geplaatst de laatste tijd?

Yep. Zie dit briljante artikel van Geert Jan Hahn. Of die van 's lands beste columnist in wording Roos Schlikker. De serie van Alex Hijmans over het Braziliaanse azijnoproer en die van Willem van Ewijk over de tijdgeest op z'n Frans. Het is maar een beknopte selectie.

– Welke journalisten verkopen het best?

Het zijn hun kanalen, ze mogen zelf weten of ze de oplagecijfers bekend maken…

– Is DNP het antwoord op de crisis in de journalistiek en media en de speurtocht naar nieuwe verdienmodellen?

Onderdeel van het antwoord, denken wij. Eigen initiatief en ondernemerschap van journalisten zijn het antwoord, DNP is een van de (gelukkig vele) mogelijkheden.

– Mag iedereen meedoen aan DNP?

Iedereen die bijzondere journalistieke prestaties levert en bereid is tijd te investeren in het beheren van zijn of haar eigen krant/magazine, mag meedoen. Werkt als volgt: via ons kanaal ‘In aantocht’ verzamelen aanstaande deelnemers 25 aanmeldingen per mail. Betalen niet nodig. Als dat lukt (lang niet altijd), dan krijgen ze een eigen kanaal. We doen niet aan exclusiviteit en we hebben geen voorkeuren voor of weerzin tegen onderwerpen. De ambitie is om minimaal zo’n 200 journalisten mee te laten doen. Van de zomer zijn we even dicht voor nieuwe deelnemers, en zullen we in sommige weken wellicht minder publiceren dan nu – ook DNP-makers en -deelnemers gaan wel eens op vakantie.

– Wat vinden jullie van…

The Post Online (leuk!), FTM (leuk!), de Correspondent (leuk, denken we), Tone (leuk), Blendle (leuk, denken we), eLinea (leuk, denken we), MyJour (leuk, denken we), Yournalist (leuk, denken we), NRC Reader (leuk, met die grote foto’s), al die andere clubjes die we even vergeten zijn (ook allemaal hartstikke leuk).

Geef een antwoord