Anne de Blok, Jonas Kooyman en Beike Looijse winnen NK Kiosk

Winnaars weten hun verhaal bijna 500 keer te verkopen.

Het door TPO Magazine* en Villamedia georganiseerde Nederlands Kampioenschap Kioskverkoop voor Journalisten is gewonnen door Anne de Blok, Jonas Kooyman en Beike Looijse. Hun verhaal Verslagen door Schiphol: Hoe een milieuminister machteloos kwam te staan werd in Blendle/Cafeyn, eLinea en MyJour samen 494 keer verkocht. Tweede werd Lieke Sniekers, die haar verhaal over normcore 281 keer verkocht zag worden. Anouk Broersma werd derde, haar verhaal over Afrikaans wantrouwen tegen westerse medicijnen werd 171 keer verkocht.

In totaal vonden de artikelen van de deelnemers aan het NK Kiosk 1252 keer een betalende lezer, waarbij het grootste deel via Blendle/Cafeyn kwam. Alle deelnemers krijgen de opbrengst van hun artikel uitbetaald, maar van de winnaars verdubbelt TPO Magazine die opbrengst. Daarnaast krijgen zij de kans om bij TPO Magazine een kanaal te beginnen en krijgen ze voor dat kanaal advertentieruimte bij Villamedia.

Een belangrijke les van het NK Kiosk is dat kwaliteit en marketing van een verhaal hand in hand gaan. Zo verschenen de winnaars  bij het radioprogramma Haagse Lobby van WNL (hier terugluisteren, vanaf 48:30), werd op de websites van Follow The Money,  Earth Matters en Milieudefensie een nieuwsbericht op basis van hun reconstructie geplaatst en waren zij bijzonder actief op social media.

Bovendien geven de winnaars blijk van een slim gevoel voor modern publiceren. Ze hebben het artikel namelijk niet alleen geschreven voor het NK Kiosk, maar hebben het inmiddels ook via Follow The Money gepubliceerd. Met een behoorlijk tijdloos verhaal bereiken zij dus meerdere keren een publiek.

Bekijk een overzicht van de verhalen die aan het NK Kiosk deelnamen via Blendle/Cafeyn, MyJour of eLinea.

*TPO Magazine is een uitgave van The Post Online

Mijn gekozen waardering € -