In Nederland leven ongeveer een miljoen mensen onder de armoedegrens van € 1900 per maand per gezin. Er zijn ongeveer 400.000 kinderen die in armoede leven, dat zijn in iedere schoolklas gemiddeld drie kinderen. Als docent weet je lang niet altijd welke kinderen het thuis heel moeilijk hebben. Wat voor kinderen betreft dit en hoe kun je herkennen dat een kind in armoede opgroeit? Kun je ze helpen en hoe dan?

STEUN RO

Armoedestress

Mensen met een chronisch geldtekort (want dat is armoede in feite) hebben voortdurend stress, de hele dag door. Daardoor is er (te) weinig zorg voor de kinderen. De stichting Tot Heils des Volks richtte een paar jaar geleden ‘Het Fort’ op, met een eerste vestiging in Amsterdam. Het Fort is een naschoolse activiteit die deze ouders ‘ontzorgt’ en ook alleen voor gezinnen in armoede bestemd is. Mieke Honing is één van de oprichters en zij vertelt: “Je kunt je niet voorstellen hoeveel stress deze ouders hebben. Zij hebben geen ruimte in hun hoofd voor andere problemen dan geldzorgen, dus ook niet voor oplossingen. Alles moet wijken voor de betaling van rekeningen en ‘hoe komen we deze maand door’. Ze zijn alleen bezig met overleven. Verstandige oplossingen is te veel gevraagd aan deze ouders. Ze kunnen niet anders dan op korte termijn denken. Komt er € 500 vakantiegeld binnen? Dan is het afbetalen van schulden of sparen niet het eerste waar ze aan denken, maar ze kopen een breedbeeld tv. Voor ons is dat erg onlogisch, maar zij hebben een keertje geld, mogen zij ook eens wat leuks? Vaak vullen ze het ene gat met het andere. Als het salaris binnenkomt, moet je dat dan laten staan om rekeningen te betalen, of haal je genoeg geld eraf voor boodschappen? Dat zijn vragen waar zij dagelijks mee leven.”

Hoe herken je armoede in jouw klas