Autorai 2015: Gaat het werken?

Afgelopen weekend is de 59e Autorai geopend voor publiek. Tot en met 26 april kunnen autoliefhebbers zich vergapen aan zowel innovatieve als legendarische modellen van bekende en minder bekende automerken. Ook begrippen als elektrisch, hybrid plug-in en waterstof als brandstof vergen veel aandacht, naast innovaties als de connected en de zelfrijdende auto. De Rai-organisatie verwacht zo’n 300.000 m/v. Maar komen ze ook?

Zo wordt de belangstelling voor ruime showrooms bij autodealers structureel minder. Online kan immers ook alle informatie worden gevonden. Toch blijft look & feel een factor van groot belang voor aspirant kopers. Want auto’s zijn emotie, weet de Rai organisatie.

Aan belangstelling is tijdens de persdag geen gebrek. Veel professionele autolefhebbers vergapen zich aan prestigieuze modellen van vooral Ferrari, Rolls-Royce, Morgan, Donkervoort, etc. Daarnaast tonen de 49 automerken, behalve Fiat, Lancia en Alfa Romeo, hun succesvolle verkoopmodellen. Minder populaire modellen worden niet getoond op de stands van de Autorai. Dat is een bewuste keuze. Vroeger werd het complete gamma van gangbare productiemodellen getoond, naast een concept car en/of een bekende klassieker.

Incompleet

Bij het 95-jarige Franse merk Citroën is het opvallend, dat wel een aparte DS-stand is ingericht met de DS3, DS4 en DS5 en concept model 9. Terwijl in de naastgelegen Citroën-stans groots wordt ingezet op de populaire nieuwe C1, C3 en de C4 Cactus, naast de C4 (Grand) Picasso, ontbreken vreemd genoeg de C3 Picasso en alle C5 modellen. Een teken aan de wand? Is hiermee de hydraulische vering definitief uit de modellen verdwenen? De DS5 is vergelijkbaar met de C5 qua segment, maar is gebouwd op een onderstel van de Peugeot 3008, dat een nogal stugge vering vertoont op de weg. Helaas hier geen hydractieve vering. Ter compensatie staat in een andere hal tussen de klassiekers een schitterende echte DS (23 IE) te pronken.

Een andere publiekstrekker is de lang verwachte nieuwe versie van Renault Espace. De eerste mono-space, ofwel ruimtewagen met 7 zitplaatsen, verscheen in 1984. De laatste versie is luxueuzer en lager uitgevoerd en toont meer allure. Waarschijnlijk moet dit het gat van de uit productie genomen Vel Satis vervangen. De Espace is nu het topmodel van Renault, een geslaagde cross-over van een limousine en ruimtewagen. De nieuwe Renault Kadjar is een cross-over van de Mégane.

Alternatieven

Tussen zo’n 500 modellen zijn slechts twee auto’s die rijden op waterstof te vinden. Toyota toont – voor een dag – de Mirai. Deze rijdt in Engeland, Denemarken en Duitsland, omdat daar genoeg brandstofcelpompen zijn. Nederland telt er slechts twee op dit moment. Hyundai heeft een ix35 uitgerust met een elektromotor en brandstofcellen. Daarmee kan worden proefgereden. Dat was een heel aparte ervaring. Als kilometervreter sinds jaar en dag in grote diesels moest ik mijn rijstijl behoorlijk aanpassen en defensiever rijden. Maar het lukte en het kan een interessante optie zijn in de toekomst. Voorlopig wordt de diesel nog niet verslagen op lange buitenlandse ritten. Goedkoop tanken in Luxemburg of hypermarkten en weer duizend km doorscheuren. 

Opvallend bescheiden is de stand van Tesla die zijn nog enige model S toont. Een groot chassis –ook te zien in het InnovationLab – maakt duidelijk waar de winst zit boven zijn elektrische concurrenten. Twee elektromotoren tussen de voor- en achterwielen met daar tussenin de 85kW accupakketten. Een indrukwekkende bolide is het zeker.

Eenmaal in de cockpit valt direct het dubbele tabletscherm op, waarmee alle instellingen en informatie kan worden geregeld. Recht voor de bestuurder is gelukkig nog wel een snelheidsmeter te zien en hoeveel km er nog kan worden gereden met deze acculading. Gemiddeld kan 300-400 met een volle lading worden afgelegd. Langs de meeste autosnelwegen in Europa verrijzen zogenaamde power oplaadstations, speciaal voor Tesla. Hiermee kan binnen een half uur de accu worden opgeladen, waarna de volgende 300 km kan worden afgelegd. Dit doet me denken aan de buitenlandse ritten in mijn Citroën DSuper met ‘ouderwetse’ LPG installatie uit 1972 eind negentiger jaren. Op weg naar Zuid-Frankrijk moesten we hiermee ook om de 300 km een LPG station aandoen langs de autoroute du soleil. L’histoire se repète? Wie weet.

Verder veel hybrid plug-in varianten in bestaande modellen, zoals de Ford B-Max, Mitsubishi Outlander, Porsche Cayenne, Mercedes, waarvan de B-serie een 100 procent elektrische versie Electric Drive heeft uitgebracht. Deze is goed vergelijkbaar met de Nissan Leaf, Renault Zoë, BMW i3, etc. gemiddeld kan met deze auto’s zo’n 100-150 km worden gereden. Dat is aan de lage kant, maar in de stad en de regio is dit veelal voldoende. Bovendien kan dan vaak voor de deur bij een oplaadpunt in de steden worden ‘gestekkerd’. Dit geeft wel eens hachelijke situaties, want de grote oplaadpluggen steken met hun snoeren vaak lelijk uit op straat en fietspaden. Daar moet duidelijk nog iets op worden gevonden. Veel gebruikers van elektrische auto’s hebben een oplaadmogelijkheid thuis en op kantoor.

Resumerend is er veel te zien en te beleven tijdens deze Autorai, zowel binnen als buiten. Naast de nieuwste en luxe modellen bewonderen kunnen ook proefritten worden gemaakt, nieuwe ontwikkelingen als de zelfrijdende auto en de DAF Variomatic, ofwel jarretelgordel, worden getoond in het InnovationLab en een heus intern racecircuit doet vele autoharten sneller kloppen. Of deze Autorai 2.0 zal aanslaan en een vervolg krijgt over twee jaar, moet de publieke belangstelling uitwijzen.

Mijn gekozen waardering € -

Frits Njio is ruim 25 jaar luchtvaart- en reisjournalist. Hij werkt freelance voor landelijke en internationale vak- en publieksmedia. Reist veel. Frits schreef een Kosmos reisgids over Canada en won prompt de Canadese persprijs Silver Goose Media Award. Hij volgt de luchtvaartontwikkelingen op de voet. Afgelopen jaar verscheen zijn non-fictie bundel Boekie! bij uitgever Boekscout in Soest. Daarnaast schrijft hij korte verhalen, fotografeert en schildert.