Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek importeerden we vorig jaar voor 1,1 miljard euro aan avocado’s uit voornamelijk Peru, Chili, Colombia, Zuid-Afrika en Mexico. Nederland is daarmee ‘avocadohub van Europa’, meldde NOS vorige week.

STEUN RO

De avocado-business is booming. Het is één van de meest geïmporteerde fruitsoorten uit het buitenland. Er wordt tegenwoordig meer geld verdiend aan de avocado dan aan bananen, druiven en sinaasappelen. En dat is niet alleen omdat Nederlanders meer avocado’s zijn gaan eten, het merendeel – ruim 90 procent – van de import wordt doorgesluisd naar andere Europese landen.

De grootste Europese importeur van avocado’s is Nature’s Pride uit Maasdijk. Dit bedrijf handelt in groente en fruit dat vanuit de hele wereld naar Nederland wordt vervoerd. Om precies te zijn: 230 exotische en unieke groente- & fruitsoorten uit 59 landen. Op de website van het bedrijf staat dat ‘duurzaamheid in het DNA zit van Nature’s Pride’ en dat ze verantwoordelijk zijn voor mens en milieu. Bij navraag naar hun duurzaamheidseisen, stuurden ze dit filmpje.

Het filmpje roept desondanks juist meer vragen op. Want hoe duurzaam is een vrucht die wordt verbouwd op land waar vroeger woud was, die bewaterd wordt via uitgebreide irrigatiesystemen en waterpompen, die drie weken lang per containerschip naar Nederland wordt vervoerd, die vijf dagen moet rijpen in een verwarmde loods met tropische temperatuur, die verpakt wordt in plastic en die vervolgens met vrachtwagens vervoerd wordt naar andere Europese landen?

Volgens marketing manager Eric van Arendonk is er van ontbossing alleen sprake in Mexico waar het bedrijf maar zes procent van de avocado’s vandaan haalt. Ook benadrukt hij dat alle telers vooraf worden geselecteerd, het bedrijf gaat voor langdurige relaties met verantwoorde duurzame teelt en alleen legale bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Om voedselverspilling te voorkomen krijgen de avocado’s een laagje dat gemaakt is van restmateriaal van planten.

Het klinkt goed. Toch snapt ieder weldenkend mens dat deze trans-Atlantische handel nooit duurzaam kan zijn. Nature’s Pride poetst wellicht wat zwarte randjes weg, maar feit is dat de avocadohandel een enorme druk legt op het klimaat. De intensieve avocadoteelt zorgt voor verlies aan biodiversiteit en toenemende  bodemdegradatie zoals intensieve teelt overal ter wereld doet. En door de toenemende vraag vanuit Europa, wordt de teelt alleen maar groter. Daarnaast zorgt het trans-Atlantische en het Europese vervoer voor enorme uitstoot van broeikasgassen. En dan hebben we het nog niet eens over het gebruik van pesticiden en (plastic) verpakkingen…

Nog wat feiten. Het telen van een avocado kost 70 tot 320 liter water, gemiddeld zo’n twintig minuten douchen. Een hectare met 156 avocadobomen verbruikt 1,6 keer zoveel water als een hectare bos met 677 bomen. Een studie uitgevoerd door Carbon Footprint Ltd rekende uit dat een duo pakket avocado’s een klimaat-voetafdruk heeft van 846,36 g CO2, bijna twee keer zo groot als die van een kilo bananen (480 g CO2) en drie keer zo groot als een grote cappuccino met koemelk (235 g CO2).

Desondanks zet Nature’s Pride in op verdere groei van de avocadohandel. Commercieel directeur Adriëlle Dankier zei tegen NOS dat het verwacht dat de groei aanhoudt en het bedrijf verder uitbreidt en bezig is met nieuwe aanbouw. Laten we voor de Natuur hopen dat het niet zo is. Want wat de Natuur nodig heeft, is dat we meer lokaal gaan kopen en van het seizoen. Fruit van de Hollandse boer. Dat is het enige écht duurzame fruit waar we trots op mogen zijn…

Foto van Charles Deluvio via Unsplash

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
De artikelen van Anne verschenen eerder in tijdschriften en kranten waaronder Fabulous Mama, Viva, Margriet, Linda en NRC Next. Anne is eigenaar van Uitgeverij 11