DC Comics verlaat New York City, de stad die voorheen bekend stond als De Stad Waar Je Moet Zijn Als Je Wilt Doorbreken In Comics.

STEUN RO

Batman en Superman verhuizen dit weekend. Althans, de uitgeverij van deze en andere van 's werelds bekendste superhelden verhuist.

Na driekwart eeuw aan de oostkust van de Verenigde Staten, verhuist DC Entertainment, eerder bekend onder de naam DC Comics, naar de westkust. Het redactiekantoor in New York City wordt verruild voor een kantoor in Burbank in Californië.

De reden voor de verhuizing is dat DC zo dichterbij haar moederbedrijf zit, Warner Bros. Warner Bros is ook de filmstudio die de verfilmingen van DC's stripverhalen uitvoert, dus het zal de samenwerking tussen de film- en striptak vergemakkelijken.

Met de verhuizing komt een definitief einde aan New York City als De Stad Waar Je Moet Zijn Als Je Wilt Doorbreken In Comics. Die rol van New York was de afgelopen decennia al wat afgenomen, maar het vertrek van DC maakt aan die vanzelfsprekendheid een einde.

DC Comics had afgelopen maand een marktaandeel van 23 procent.

Toen eind jaren dertig de eerste superheldenverhalen ontstonden, gebeurde dat bij de voorlopers van DC Comics en Marvel Comics in de stad New York. Batman en Superman woonden dan wel in de fictieve steden Gotham City en Metropolis, maar die steden zijn onmiskenbaar gemodelleerd naar New York City.

Striptekenaars die het dit tijd 'wilden maken', moesten naar New York komen. Dat is decennia zo gebleven.

“DC Comics was decennialang een onderdeel van New York City – en vice versa”, zo schreef de uitgeverij vrijdag in een verklaring, op de laatste dag in die stad. DC bedankte “de inwoners van New York” en zei dat het nooit moeilijk is om vaarwel te zeggen.

Concurrent Marvel (marktaandeel: 38,8 procent) stuurde in een tweet deze reactie.

Marvels hoofdredacteur Axel Alonso zei onlangs in een interview met de New York Post dat Marvel de stad niet zou verlaten, en dat het binnenkort een aantal van de covers van hun strips 'typisch Newyorks' zal maken.

"New York is altijd thuis geweest voor het Marvel Universum”, zei Alonso.

Maar de afgelopen decennia is de invloed van New York op de Amerikaanse comic scene al afgenomen.

Sowieso is het door digitale technieken nu mogelijk om wereldwijd samen te werken zonder op dezelfde fysieke locatie te zitten. Maar de afgelopen decennia is er ook een aantal kleinere uitgeverijen bijgekomen die besloten om niet in New York te vestigen.

Image Comics, de populaire derde uitgeverij sinds de jaren negentig, bekend van onder meer the Walking Dead en Spawn, heeft een marktaandeel van ongeveer 11 procent. Zij zitten in Berkely, in Californië.

IDW Publishing, een relatieve nieuwkomer die vooral strips uitbrengt die bekend zijn van tekenfilms uit de jaren tachtig (Transformers, G.I. Joe), heeft 6,5 procent en zit in San Diego (ook Californië).

Dark Horse Comics (3,9 procent) zit in Milwaukie, Oregon, Boom! Studios (2,4 procent) in Los Angeles en Dynamite Entertainment (2,4 procent) in de staat New Jersey.

Met de verhuizing van DC Comics naar de westkust is de 'unipolaire' wereld met New York als middelpunt dus definitief voorbij, en hebben we in de Amerikaanse stripwereld vanaf dit weekend zowaar een east side en een west side.

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.