Bedrijfseconoom in de opera

Ze heeft nog 8 maanden voor haar marketingscriptie, maar eerst krijgt Florieke Beelen 5 minutes of fame bij De Nederlandse Opera als prinses in een sinaasappel.

De prins tuurt zwaarmoedig om zich heen. Dan struikelt de heks Fata Morgana en barst hij in lachen uit. Dat kun je maar beter niet doen bij heksen, want die hebben geen gevoel voor humor. Alleen prinsen vervloeken vinden ze wel lollig, dus voorspelt Fata M. dat de koningszoon drie maal verliefd zal worden op een sinaasappel.

Hé, daar liggen drie citrusvruchten in de keuken. De prins jat ze mee als hij op de vlucht slaat voor de heks. Eenmaal in de woestijn opent zijn bediende de eerste, waarin de bevallige prinses Linette blijkt te schuilen. Die kwinkeleert erop los en grijpt haar 5 minutes of fame, voordat ze een laatste fraaie doodsreutel uitkermt. Sterven hoort bij het operavak, ook voor een debuterende mezzospraan. Florieke Beelen (25) weet dat ze zich bij haar eerste rol voor De Nederlandse Opera bescheiden moet opstellen,  haar tijd komt nog. 'De rol is niet groot, maar wel een goede manier om ervaring op te doen in het operavak'.

Beklemmend

‘Ik moet een hele tijd wachten, opgepropt in een warme kolom. Witte jurk, grote pruik met blond en paars haar. Redelijk benauwd. Daarna steek ik mijn hoofd naar buiten om te zingen, en dan begint het voor mij pas.’ Ze speelt prinses Linette in Prokovjefs opera L’Amour des trois oranges uit 1921. Een surrealistisch sprookje met pittige felgekleurde muziek, die hoge eisen stelt aan de zangers en het orkest. ‘Ik heb nog een mooi stukje samen met sinaasappelprinses Nicolette,’ weet de Limburgse.

Supervet om mezzo te zingen.

Florien kent het stuk uit haar jeugd. ‘Mijn moeder beweert dat ze mij als kleuter al hiermee naartoe heeft genomen, dat moet in Maastricht bij Opera Zuid zijn geweest. Ik kan het me niet herinneren, eerlijk gezegd.’ Het was hoe dan ook een muzikale jeugd, die ze zingend in vele popbands heeft doorgebracht. Klassiek kwam pas later, op het Tilburgse conservatorium. ‘Ik moest kiezen tussen musical of klassiek. Dansen is niet per se mijn ding, dus het werd klassiek. Christina Deutekom in plaats van Madonna. Nu weet ik dat er veel mooie muziek voor mezzo is geschreven, supervet om die te mogen zingen.’

Tijdens haar opleiding heeft ze in deze periode van het jaar vooral veel oratoria van Bach uitgevoerd. Dit jaar moet ze overslaan, want die concerten rond Pasen overlappen met Prokovjef bij De Nederlandse Opera in het Amsterdamse Muziektheater. ‘Dat is de top in Nederland, dat gaat voor’. Bovendien moet ze haar scriptie Marketing Management voltooien. ‘Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd en moet alleen mijn scriptie nog afronden voor de master. Van de examencommissie heb ik acht maanden gekregen om hem af te schrijven in plaats van de geruikelijke vijf, gezien mijn uitzonderlijke situatie.’

Ik zal veel geluk nodig hebben

Waarom al die moeite, als ze ook al een tweede master bij de Dutch National Opera Academy in Den Haag en Amsterdam volgt? ‘Ik weet het, ik weet het. Ik doe er waarschijnlijk niets mee op korte termijn, maar om een master Marketing nu op 18 studiepunten te laten zitten… Bovendien vind ik het fijn om zo’n papiertje achter de hand te hebben. Je weet nooit hoe je loopbaan gaat verlopen als jonge zangeres. Je hebt daar niet altijd grip op en bent daarin ook afhankelijk van anderen.  Ik zal veel geluk nodig hebben naast talent.’ Bescheiden taal voor een laatbloeier die desondanks met een 10 op het conservatorium slaagde en de topper Charlotte Margiono als privécoach heeft. En dan zwijgen we over de nodige gewonnen concoursen.

Belastingformulier

Een impresario voor haar belastingformulieren heeft bedrijfseconome Florieke Beelen niet nodig. ‘Ik heb meer zakelijk inzicht dan andere zangers of instrumentalisten. Maar het helpt niet bij de analyse van mijn zangpartijen.’ In eerste instantie zal ze in het begin van haar operaloopbaan vooral ‘hosenrollen’ (broekrollen) zingen, rollen voor vrouwen in mannenvermomming, zoals die vaak bij Mozart te vinden zijn. Dankzij coach Margiono leert ze een natuurlijke manier van zingen, zonder al teveel vibrato of gebruik van kracht. ‘Zo kan ik het veel langer volhouden. Net als Margiono.’

www.dno.nl, Prokofjev, L'amour des trois oranges, 1 t/m 21 maart

Mijn gekozen waardering € -

SmaakMaker Dirk Koppes proeft en fileert het culturele klimaat. Deze AlbertHeijnHater was hoofdredacteur van Carp, chef cultuur bij De Pers, en schreef een reisboek over Cubaanse jongeren. Hij selecteert verplicht lees- , proef- en kijkvoer.

Geef een reactie