A/B MS NIL DESPERANDUM – Bjorn Blassieux en Bianca Turnier varen op de vloeibare veevoedertanker Nil Desperandum. Ze zijn beide Belgisch maar varen onder Nederlandse vlag, omdat ze in België geen staatsgarantie kregen en in Nederland wel. Ze komen met hun schip regelmatig door sluis Yvoz Ramet en ondervinden hinder van de vele vertragingen bij die sluis. Sluis Yvoz Ramet is inmiddels berucht in de binnenvaart, omdat het falen daarvan een toonbeeld is van bureaucratie en verkeerd beleid. Bij Yvoz Ramet zijn de oude sluizen niet aangepast op de huidige scheepscapaciteit en vertonen achterstallig onderhoud. De nieuwe sluis heeft nauwelijks gefunctioneerd voordat die in storing viel.

STEUN RO

‘Als Yvoz Ramet normaal gaat werken, doe ik een vreugdedansje. Dat meen ik serieus. Laatst lagen we ervoor en waren ze te bruut te werk gegaan. Ze trokken een scharnier kapot en toen moest de hele deur eruit. Bij de nieuwe sluis in Yvot Ramet komen twee ingenieurs niet overeen, hebben wij gehoord. De deurreparatie daar komt op 1,2 miljoen euro. De nieuwe sluis heeft een jaar gewerkt en ligt er nu al 16 maanden uit. Als de nieuwe sluis werkt, scheelt ons dat een dag op een reis. We doen er nu een dag langer over’, vertelt Bjorn.
Sluis Klein Ternaaien bewijst voor de binnenvaart dat investeringen in de kunstwerken lonen, constateert hij. Want de vertragingen zijn daar opgelost. ‘Voor Klein Ternaaien lagen wij vroeger 24 uur te verhalen, maar tegenwoordig zijn we er binnen twee uur geschut.’

Onder Belgische of Nederlandse vlag

Het maakt uiteindelijk volgens beiden niet veel uit of een bedrijf onder Belgische of Nederlandse vlag vaart, omdat het ene voordeel tegen het andere wegvalt. ‘We staan privé in België ingeschreven en sommige dingen betalen we dubbel. We betalen bijvoorbeeld twee keer ziekenfondspremie en gemeentebelasting. In België is het autorijden weer goedkoper. De verzekeringen zijn goedkoper en de wegenbelasting ligt lager, maar dat laatste is goed aan het wegdek te merken.’
Binnen België zit er veel verschil tussen de Vlaamse en de Waalse delen met betrekking tot bedrijfsmatige voordelen weten ze. ‘In principe bestaat België uit twee verschillende landen. De schepen die uit Vlaanderen varen krijgen geen subsidie en die uit Wallonië wel. In Wallonië krijgen ze subsidie voor een nieuwe stuurhut te zetten, voor een nieuwe motor en op van alles.’

Het echtpaar begon in juni 2001 op het vrachtschip My Dream (77×8,20m) en stapte in december 2006 op dit schip. Ze kozen voor dit schip, omdat ze jonger was, iets groter en met vast werk werd aangeboden, waardoor ze meer zekerheid over hun inkomsten hadden. Ze vervoeren een restproduct van tarwe naar verschillende bestemmingen. ‘Bij onze lading is de ethanol en bloem uit de tarwe gehaald en de pap die overblijft is voedzaam genoeg als veevoeder. We varen voor Maaskade en onze hoofdafnemer is ForFarmers. Ons schip is in 1998 omgebouwd voor dit werk.’

Beiden een technische opleiding

Bjorn en Bianca zijn beide schipperskinderen, maar Bjorn groeide op aan de wal, omdat zijn ouders stopten met varen toen hij naar het internaat moest. ‘Mijn vader werd internationaal vrachtwagenchauffeur. Hij reed van zondagavond tot vrijdag of zaterdag. Ik vond varen erg leuk en voer veel met familie mee in de vakanties. Toen ik veertien of vijftien jaar oud was zeiden mijn ouders: “We kunnen net zo goed weer gaan varen, want jij bent nooit thuis.” Het voordeel van het samen werken aan boord is dat je een beter gezinsleven hebt. Mijn ouders voeren in loondienst’, vertelt Bjorn.
De ouders van Bianca voeren op de kempenaar Sterre der Zee en zijn nu met pensioen. Ze brengen geregeld hun twee kleinkinderen naar boord. ‘Onze kinderen zitten in Schoten op het internaat. De basisschool deden ze op Don Bosco. Ik zat daar zelf ook en had het daar goed naar mijn zin.’

Bjorn en Bianca zaten op dezelfde middelbare school zonder dat van elkaar te weten. Ze leerden elkaar pas kennen in het uitgaansleven, vertelt Bianca. ‘Ik heb TSO-elektrotechniek gedaan op het VITO in Hoogstraten en ging naar internaat Het Spijker. Hij deed bouwkunde op het VITO. We leerden elkaar kennen in de schippersdisco Big Ben in Antwerpen.’
De technische opleidingen die ze hebben gedaan, kwamen later goed van pas aan boord. ‘We hebben heel de woning op dit schip zelf gestript en terug betimmerd. Alleen de keuken hebben we besteld.’(HDJ)

SCHEEPSGEGEVENS:

Scheepsnaam: Nil Desperandum
Lengte: 85 m
Breedte: 8,20 m
Diepgang: 2,80 m
Tonnage: 1226 ton
Europanummer: 02204988
Motor: Deutz 700 pk
Bouwjaar: 1978
Thuishaven: Kerkdriel
Eigenaar: VOF Nil Desperandum