Binnenkort bij AH in het schap: melk van kalf-bij-koe koeien

Er komt steeds meer aandacht voor dierenwelzijn in de vee-industrie en ook de gewoonte van boeren om kalfjes direct na de geboorte weg te halen bij de moederkoe ligt onder vuur. Het nieuwe merk Kalverliefde speelt daarop in: ze verkoopt melk van boeren die kalfjes langer bij de moederkoe laten. Vanaf oktober zijn de opvallende roze melkpakken verkrijgbaar bij AH.

Janina kiest bewust voor een positieve benadering. Op haar website geen zielige filmpjes van loeiende koeien als hun kalfje wordt weggenomen of foto’s van kalfjes in kleine hokjes. Ze wil de consumentenvraag naar kalf-bij-koe melk op een positieve manier aanwakkeren en boeren een optie geven om het anders te doen. Janine: ‘Overstappen naar een andere manier van melkveehouderij is een grote stap, maar het kan wel.’

Voor de meeste gangbare en biologische zuivelboeren is het de normaalste zaak van de wereld: pasgeboren kalfjes worden vrijwel meteen na de geboorte apart gezet in een hokje. Koe-kalfjes worden grootgebracht voor de zuivelindustrie, stiertjes doorverkocht aan de vleesindustrie. Melkkoeien leven ongeveer vijf jaar en bevallen in die periode gemiddeld drie keer van een kalf. Ze worden twee tot drie keer per dag met behulp van een machine gemolken en produceren in hun leven ruim 30.000 liter melk.

Door berichtgeving van dierenwelzijnswelzijnsorganisaties zijn steeds meer mensen zich bewust van het dierenleed dat schuil gaat achter deze werkwijze in de melkveehouderij. Vanuit de samenleving groeit de vraag naar alternatieven. Kalverliefde speelt hierop in. Op de website staat met koeienletters: wij doen het anders, wij doen het met kalverliefde.

Kalverliefde is opgericht door Janina van der Drift. Janina groeide op tussen de melkveehouders en houdt van een stukje vlees op haar bord en melk in haar koffie. Ze is van mening dat melkkoeien het over het algemeen goed hebben in Nederland en boeren van hun dieren houden en erg goed voor zorgen. Toch ziet ze ruimte voor verbetering. Want ze weet zeker (en ze is ervan overtuigd dat alle moeders dit zullen beamen) dat het belangrijk is voor zoogdieren om op te groeien ‘in de nabijheid van hun moeder.’

Altijd al had ze moeite met het feit dat kalfjes direct na de geboorte worden gescheiden van hun moeder. Ze zag dit gebeuren bij reguliere boeren en biologische boeren. Omdat ze plantaardige melk niet lekker vindt, ging ze op zoek naar boeren die hun kalfjes bij de ‘ mamakoe’ lieten. In eerste instantie voor eigen gebruik. Maar waarom deze melk niet delen met anderen? Zo ontstond het idee van Kalverliefde.

Kalverliefde is overigens niet het enige merk dat melk biedt van kalf-bij-koe koeien. Veel biologisch dynamische boeren laten hun kalveren ook de eerste weken of maanden bij de moederkoe. De melk van deze boeren is verkrijgbaar in de natuurwinkel met het keurmerk Demeter. Wat geldt voor alle boeren die kiezen voor kalf-bij-koe is dat ze minder melk produceren: het kalfje krijgt ook wat. Kalf-bij-koe melk is daarom wat duurder. Het proeft verder als vanouds, maar zoals Janine benadrukt: ‘Het voelt beter!’

Meer weten over de ontwikkelingen van kalf-bij-koe in de melkveehouderij? Lees hier over de actuele stand van zaken.

Foto van Vincent van Zalinge via Unsplash

Mijn gekozen waardering € -

De artikelen van Anne verschenen eerder in tijdschriften en kranten waaronder Fabulous Mama, Viva, Margriet, Linda en NRC Next. Anne is cultureel antropoloog en eigenaar van Uitgeverij 11