Na alle lijstjes met beste films van 2018 is nu het woord aan de markt. Was de kaartverkoop naar tevredenheid? Ja, maar op het nippertje. Waren de hoogst gewaardeerde films ook de best bezochte? Niet altijd. En loopt het publiek weer warm voor de Nederlandse film? Helaas niet.

Dinsdagmiddag presenteerden de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en Filmdistributeurs Nederland (FDN) in het Tuschinski-theater de jaarcijfers. Aan het eind van de middag werden drie prijzen – De Jan Nijland Zilveren Roos en Roosje, en de Loftrompet – uitgereikt voor bijzondere verdienste voor de filmwereld.

Als we het jaar in één cijfer willen samenvatten: het totaal aantal bezoeken in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters was in 2018 35,7 miljoen. Of dat goed is hangt een beetje af van het perspectief. Het is 0,8% minder dan vorig jaar. De gestage stijging van de afgelopen jaren lijkt daarmee tot staan gekomen. Aan de andere kant: in de eerste zeven maanden leek 2018 nog op een forse terugval af te stevenen. Dat dit in de laatste vijf maanden (bijna) geheel is goedgemaakt stemt dan weer heel tevreden, en misschien zelfs optimistisch voor de toekomst.

De omzet uit kaartverkoop is zelfs met 3,5% gestegen. Dat komt met name door de hogere prijzen voor VIP-stoelen en ander comfort, en door een kleiner aandeel familiefilms. Er zijn in 2018 14 zalen bijgekomen, maar minder dan de 56 in 2017. Er zijn zelfs 3000 stoelen minder dan het jaar daarvoor. Meer zitcomfort betekent dat een stoel meer ruimte vraagt.