BEELD // Elke zaterdag een onverwachte blik op Brazilië – met het verhaal erachter. Deze week: de dag van de grote kater.

STEUN RO

De Gouden Palm-, Golden Globe- en Oscarwinnende film ‘Orfeu Negro’ (Marcel Camus, 1959), een hervertelling van de Griekse mythe van Orpheus en Eurydice, begint met een langgerekte openingsscène die eindigt met de aankomst van Eurydice in Rio de Janeiro. Toevallig net op de eerste dag van carnaval…

Kijken?

Zonder er op dat moment bij stil te staan maakte ik twee jaar geleden een foto die, al zeg ik het zelf, prachtig aan de openingsscène van de Frans-Braziliaans-Italiaanse film refereert – maar dan met een twist. 

In ‘Orfeu Negro’ arriveert Eurydice met de veerboot uit Niterói, de stad aan de overkant van de baai, temidden van een meute carnavalsgangers. Bovenstaande foto nam ik vanaf het bovendek van diezelfde pont – echter niet op de eerste carnavalsdag, maar op de ochtend na de laatste carnavalsnacht. Er is nog een verschil: de boot gaat de andere kant op. De uitgebluste feestbeesten die hier de loopplank oplopen gaan terug naar Niterói, hun roes uitslapen, en aan het werk.

Maar volgend jaar is het weer carnaval!

    Alex Hijmans (1975) is internationaal correspondent en schrijver. Zijn standplaats is Salvador, de derde stad van Brazilie, waar hij in een volksbuurt woont en verder kijkt dan voetbal, samba en zogenaamde Wirtschaftswunderen. Hij schrijft, net zoals weleer voor de papieren De Pers, journalistieke reportages en persoonlijke columns. Met veel beeld en altijd met de blik van een local.