Jaarlijks wordt nabij Arusha de Buffalo Charge gehouden. Een autorace waarbij four wheel drives in verschillende teams diverse moeilijkbereikbare checkpunten moeten bereiken door zo min mogelijke meters af te leggen.

STEUN RO

Een dergelijke wedstrijd is ook in Kenia te vinden. Deze staat bekend als de Rhino Charge. De opbrengsten van de race gaan naar verschillende stichtingen. Die van Arusha naar het opzetten van een omheind giraffe centrum in Kisongo (net buiten Arusha) en in Kenia gaan de opbrengsten naar het plaatsen van elektrische afrasteringen rondom de nationale parken van Mount Kenia, de Mau-woud en Aberdares.

Er zijn verschillen tussen de races. De Keniaanse Rhino Charge is bestaat al sinds 1989. Ook de deelnemende teams zijn een stuk serieuzer. Ze maken gebruik van omgebouwde terreinwagens en buggies. De Buffalo Charge in Arusha, Tanzania, verloopt wat gemoedelijker. In klassieke landrovers, Prado’s, Landcruisers en in sommige gevallen omgebouwde busjes wordt er aan de race meegedaan. Het principe blijft echter hetzelfde, namelijk verschillende checkpoint bereiken binnen een bepaalde tijd en met zo min mogelijk meters. Elke auto wordt dan ook uitgerust met een tracker die nauwkeurig de afgelegde meters opneemt. Het terrein is divers. Op verschillende locaties moeten de 4×4’s een checkpoint, een cirkel, bereiken. Deze kunnen liggen in droge rivierbeddingen, halverwege een rotsachtige heuvel, bovenop een met struiken begroeide verhoging, of ergens in een greppel verstopt. Alle deelnemers krijgen een kaart met daarop de checkpoints. Zonder mobiele telefoons, GPS of andere trucjes moeten de punten worden gevonden. Eenmaal zo’n positie bereikt, wordt de locatie op de kaart door waarnemers afgevinkt.

De teams maken gebruik van scouten die vooruit lopen om het terrein te verkennen. Met felgekleurde vlaggen, fluitjes en andere signalen wordt de bestuurder over het terrein geleid. Een aantal heeft scheppen en pikhouwelen mee om bepaalde obstakels begaanbaarder te maken. Over vlak terrein rijden de 4×4’s rijden dwars doorstruikgewas, hortend en stoten over het terrein. Zij die pech hebben, zoals een lekke band, kapotte radiatoren, aandrijfassen of andere mankementen lopen grote kans uitgeschakeld te worden. Het is een test op vindingrijkheid van het team. Niet alleen om de volgende locatie te vinden, maar ook om problemen op te lossen. Soms gaat het ook mis. Om de zoveel jaar rolt een auto en heeft de bestuurder te veel risico genomen. Wanneer er iemand gewond raakt wordt de wedstrijd gestaakt en gaat niemand met een prijs naar huis.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
tarzanvanlimburg@gmail.com'
Botman is een onafhankelijke non-fictie auteur betreffende de volgende onderwerpen Tweede Wereldoorlog geschiedenis, inlichtingendiensten, biografieën over collaborateurs en spionnen, Koude Oorlog, huurlingen in Afrika en Indonesië, onafhankelijkheidsstrijd RMS, clandestiene operaties MI6 en CIA. Alle informatie is verkregen door intensief archief onderzoek, interviews en privécollecties. Inmiddels zijn er over deze onderwerpen vier non-fictie boeken bij Uitgeverij Aspekt verschenen: De intriges van de gebroeders Sassen (2013), De Tarzan van Limburg (2019), Beruchte Collaborateurs op vrije voeten (2020) en De Nederlandse Rattenlijn (2021), plus een aantal artikelen in de Alkmaarse Courant, De Morgen, Het Nieuwsblad, Het Parool en de Oud Hagenaar.