In Duitsland zijn de campagnes voor de Bondsdagverkiezingen begonnen (hashtags: #BTW13 en #BTW2013). De sociaal-democraten en de Groenen, die graag samen willen regeren, maken er onmiddellijk een potje van. Het valt niet mee om de kiezers te behagen.

STEUN RO

De Duitse sociaal-democraten doen het, anderhalve maand voor de Bondsdagverkiezingen van 22 september, slecht in de opiniepeilingen. De SPD van kanselierskandidaat Peer Steinbrück komt uit op een schamele 25 procent. De regerende christen-democraten van bondskanselier Angela Merkel staan op 40 procent.

Een 'hete verkiezingsstrijd' moet er de komende weken voor zorgen dat de 'Sozi's' de gunst van de kiezers terugwinnen. Maar de start van de SPD-campagne viel afgelopen week letterlijk in het water.

Ongenoegen

Bij de presentatie van de sociaal-democratische verkiezingsposters was al enig ongenoegen te horen. Op de posters staat niet de eigen kandidaat Steinbrück centraal afgebeeld, maar Angela Merkel. Met onder Merkels portret provocerende teksten als: 'Competent?' of: 'De beste regering sind de eenheid?'

Dat beviel veel SPD-kiezers niet. Duitsers zijn niet vertrouwd met dergelijke voorbeelden van negatief campagne voeren. Liever wijzen zij op de deugden van de eigen partij.

Milieu

Bij de eerste de beste regenbui vielen de milieuvriendelijke SPD-posters massaal van de borden, bomen en muren waaraan ze door de posterplakkers waren opgehangen.

Erger werd het toen vrijwilligers de straat op gingen om de verkiezingsposters van de SPD op te hangen. De partijleiding had trots aangekondigd dat de posters dit jaar milieu-vriendelijk zijn. Maar al snel bleek dat die 'Eco Wave' posters weliswaar goed zijn voor het milieu, maar minder geschikt als publiekelijk uithangbord. Bij de eerste de beste regenbui vielen ze massaal van de borden, bomen en muren waaraan ze door de posterplakkers waren opgehangen.

Kosten

De partijleiding reageerde vanzelfsprekend geirriteerd op de berichten uit de kiesdistricten, maar beloofde de extra kosten op zich te zullen nemen. Ironisch genoeg hadden uitgerekend de posters op groot formaat met de afbeelding van Angela Merkel, volgens Duitse media, niet onder de regen te lijden.

Veggie Day

De start van de campagne van Bündis90/DieGrünen (De Groenen), de partij waarmee de SPD hoopt te gaan regeren, verliep al al  evenmin vlekkeloos. Groenen-leidster Renate Künast lanceerde het voorstel om in openbare kantines – waar veel Duitsers hun maaltijden nuttigen – een verplichte vegetarische dag in te voeren: Veggie Day (Veggie spreek je volgens Bild als Duitser uit als 'Wädjie'). Dat plan schoot veel Duitsers, die zweren bij hun dagelijkse portie vlees, in het verkeerde keelgat. Een heuse shitstorm kwam op gang. Waar 'die Groenen zich wel niet mee bemoeien', klonk het, en 'gaan ze me nu ook al vertellen wat ik wel en niet mag eten?' 

Intussen was bondskanselier Angela Merkel gewoon op vakantie. Zoals altijd met haar man, Joachim Sauer, aan het wandelen in Zuid-Tirol.

    Wierd Duk schrijft over Berlijn, de hipste stad van Europa, en bericht over Duitsland, het machtigste land in de Europese Unie, en over Rusland, het ingewikkeldste land tussen Europa en Azië. Hij was correspondent in Rusland en verslaggever voor de GPD en Elsevier. Laat op radio en tv regelmatig zijn licht schijnen over actuele internationale ontwikkelingen. Schreef de boeken ‘Poetin: straatvechter bedreigt wereldorde’ (Prometheus/Bert Bakker) en 'Merkel: koningin van Europa' (Prometheus/Bert Bakker). In 2016 verschijnt 'De Beul en de Heilige: een geschiedenis uit Auschwitz' (Prometheus/Bert Bakker).

    Geef een antwoord