Herman Brusselmans: ‘In mijn hoofd ben ik géén burgerlul’

Either you love him or you hate him: Herman Brusselmans. Met een gemiddelde van twee romans per jaar heeft de Vlaamse schrijver in ruim vijfendertig jaar tijd een reusachtig en uniek oeuvre opgebouwd – deze week wordt hij 63, maar het aantal boeken dat hij heeft geschreven overstijgt ruim dat aantal. Interview met de man die sneller schrijft dan zijn schaduw, in tien quizvragen. “Nou, ik blijk geen kenner van mijn eigen werk, hè?”

Lees verder

Catherine Millet: ‘Zodra iets op papier staat, ben ik ervan verlost’

Haar boek Het seksuele leven van Catherine M. overrompelde de wereld en maakte haar in één klap wereldberoemd. Sindsdien is Catherine Millet een van de meest gelezen schrijfsters van Frankrijk. In haar meest recente roman Een droomleven keert ze terug naar haar jeugd in Bois-Colombes. A Quattro Mani ging met haar mee naar de kiem van haar schrijverschap.

Lees verder

Carolijn Visser en Iris Hannema: ‘Schrijven geeft reizen een doel’

De vakantie staat voor de deur, dus het wordt tijd om de koffers te pakken. Reisschrijfsters Carolijn Visser en Iris Hannema zijn het liefst het hele jaar door op pad – Nederland is heerlijk hoor, maar na een paar maanden thuis begint het alweer te kriebelen. ‘Op reis wordt alles op z’n kop gezet; je denkbeelden over de wereld, de ideeën die je hebt over jezelf.’

Lees verder

Cinematograaf Robby Müller : op zoek naar licht, sfeer en eenvoud

Over ‘lighting-cameraman’ Robby Müller (Curacao,1940) is tot en met 4 september een groot retrospectief te zien in filminstituut Eye in Amsterdam. Hij wordt vooral bekend door monumentale films als PARIS,TEXAS van Wim Wenders, DOWN BY LAW van Jim Jarmusch en DANCER IN THE DARK van Lars von Trier. Müller voelt de sfeer van het filmplan en de personages goed aan en vertaalt die naar de juiste combinatie van licht, sfeer en beelden.

Lees verder