CollectieCultuur

De eerste stappen van U2 in Nederland: soppige cementrock

Gevraagd naar de eerste stappen van U2 in Nederland, zeggen de meeste oudere jongeren zich februari 1981 te herinneren. Die spreken dan over de optredens van de band in Paradiso in Amsterdam of het Paard van Troje in Den Haag. Weer anderen, vooral die uit ’t oosten van het land, weten nog van alles te vertellen over het optreden van die vier jonge Ieren in ’t Heem in Hattem, ‘een veredeld dorpshuis’, op 14 mei 1982. U2 gaf daar destijds

Lees verder
CollectieCultuur

Algerijnse zangeres Souad Massi vertelt op ‘Oumniya’ haar persoonlijke verhaal

Souad Massi is een Noord-Afrikaanse ster. Zij zingt en speelt folk en rock, fado en raï, Afrikaanse blues en zelfs Franse chansons. Souad Massi is maatschappelijk betrokken. Met haar muziek neemt zij het op voor de verdrukten en gemarginaliseerden in de wereld. Over de vaak problematische situatie waarin vrouwen verkeren zingt zij, over het recht op een waardig leven voor iedereen, en over de politiek en mensenrechten in haar geboorteland Algerije. ‘Fi Bali’ op ‘Oumniya’ gaat daarover, over een Algerije

Lees verder
CollectieCultuur

Wereldberoemd ‘broddelwerk’ – waarom de waterlelies en blauweregels van Claude Monet nog steeds zo bijzonder zijn

Mokken en sokken Denk je aan de schilder Claude Monet, dan gaan de eerste gedachten waarschijnlijk uit naar diens kleurrijke doeken van waterlelies, blauweregen, rozen en groene bruggetjes bij een vijver. Net als veel beroemde schilderingen van Vincent van Gogh zijn de glycines en nymphéas vereeuwigd op mokken, sokken, paraplu’s en potloden. Maar hoe vaak zijn die werken eigenlijk van dichtbij te bekijken? https://youtu.be/dfbUOdDe3Lk De tentoonstelling Monet –Tuinen van verbeelding, die op 12 oktober open gaat in Kunstmuseum Den Haag (de nieuwe naam

Lees verder
CollectieCultuur

In filmmuseum Eye: Andrej Tarkovsky – The Exhibition. Welkom in de Zone.

De schilderachtige esthetiek door extreem lange shots, langzame camerabewegingen en van kleur verschietende beelden, het bijzondere en geheel eigen gebruik van geluid en muziek, de poëtische montages, de metafysische beschouwingen over de lotsbestemming van de mensheid en Tarkovsky’s fascinerende uiteenzettingen over cinema inspireren tot op vandaag generaties filmmakers en kunstenaars. [caption id="attachment_166368" align="alignnone" width="1280"] Andrej Tarkovsky op de filmset van ‘Het Offer’ (1986)[/caption] De klankenmaker Edward Artemyev (1938) maakte in de jaren zestig de elektronische klankbeelden voor het Paviljoen van de

Lees verder
CollectieCultuur

Britse band New Model Army laat ons op ‘From Here’ in de spiegel kijken.

  Tien jaar geleden. De Amazone brandde, net als nu. In het stroomgebied van de Rio Negro (Negrorivier) in de Braziliaanse deelstaat Amazonas woedden de vuren. Het had bijna 25 dagen niet geregend en veel groene gebieden werden verteerd door de vlammen. Dat gebeurde onder andere in de streek ten noorden van Manaus, de hoofdstad van Amazonas. De Braziliaanse fotograaf Raphael Alves maakte er een foto van een jongen die met water gooide. De jongen wilde met het water het

Lees verder
CollectieCultuursyndication

Tarkovsky in Eye: in de ban van de meester

De Zweedse filmregisseur Ingmar Bergman slaat de spijker op zijn kop door te schrijven: “Andrei Tarkovsky is for me the greatest, the man who invented a new language, true tot he nature of film as mirror of life, life as a dream.”Ik herinner me nog goed toen ik in 1986 journalistiek studeerde in Tilburg, ik op de fiets bij een stoplicht stond te wachten een klasgenoot mij riep: ‘Jaap, weet je dat Tarkovsky is overleden.’ Het voelde als het overlijden

Lees verder