Een oud spreekwoord zegt: twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen. Geldt dit ook voor muziek? Vroeger misschien, maar tegenwoordig zijn uitwisselingen tussen diverse genres een normaal onderdeel van het creatieve proces van veel musici en orkesten. Zo ook bij de Noorse multi-instrumentalist, zanger en componist Vegard Sverre Tveitan, bekend als Ihsahn in de (progressieve) rock, metal en avant-garde.
Lees verderCultuur
De uitzichtloze panorama’s van Michelangelo Antonioni
Wie nooit een film van Michelangelo Antonioni heeft bekeken, heeft nooit een film gezien. De Italiaanse regisseur eist niet alleen inleving van de kijker, maar ook de bereidheid om de onzekerheid en onvoorspelbaarheid van het leven onder ogen te zien.
Lees verderSensitief en sprankelend: de prachtige nieuwe roman van Sholeh Rezazadeh is er een om niet te vergeten
Na haar geprezen en bekroonde debuutroman De hemel is altijd paars imponeert Sholeh Rezazadeh met haar tweede boek opnieuw. Ik ken een berg die op me wacht is een tedere, fijngevoelige en weelderige roman.
Lees verderTroostmuziek Gavin Bryars op herhaling: Jesus’ Blood Never Failed Me Yet
Muziek in harmonie met de tijd: zo is een groot deel van het werk van de Engelse contrabassist en componist Gavin Bryars (1943) te duiden.
Lees verderSchrijver Javier Zamora vluchtte als kind moederziel alleen van El Salvador naar de VS: ‘Pas nu voel ik me soms gelukkig’
Op zijn negende reisde Javier Zamora (33) met hulp van mensensmokkelaars van El Salvador naar de Verenigde Staten, waar zijn ouders al enkele jaren woonden. Twee maanden lang had hij geen contact met zijn familie en wist niemand waar hij was. De diepe sporen die deze tocht naliet heelden pas twee decennia later, mede door het schrijven van zijn memoir Solito. “Pas nu voel ik me soms gelukkig.”
Lees verderOpnieuw een theatrale ‘Matthäus’ van het Luthers Bach Ensemble
Het Luthers Bach Ensemble uit Groningen ontwikkelde een eigen Matthäus-traditie. Geen plechtige concertceremonie rondom een roerloze Christus in rokkostuum, maar een dynamische, semiscenische voorstelling. Met interactie onderling én met het publiek.
Lees verder