Cultuurpers

Beste Minister @ivanengelshoven, mijn droom is dat de Nederlandse overheid een echte cultuurvisie zou hebben.

‘Wat verlang jij van Ingrid van Engelshoven, de Minister van Cultuur?’ vroeg Cultuurpers in een nieuwsbrief aan de abonnees.  Goeie vraag! Zeker na dat eerste inkoppertje dat ze maakte met het royaal toezeggen van 10 miljoen extra aan het Fonds Podiumkunsten voor de goed presterende maar nog niks ontvangende instellingen, ‘omdat het geld op was’. Heel aardig die pleister, maar is dat voldoende? Van mij mag de Minister van Cultuur nog wel een beetje ambitieuzer zijn in haar beleid.

The only one – recensie in briefvorm (Waarom Peter Perrett een echte overlever is)

Hey H., Vanavond ging ik met J.P. naar Peter Perrett & Band in Paradiso, Kleine Zaal. Uitverkocht! Over J. heb ik je eerder verteld, hij was de deejay die mij in de Eindhovense Bakkerij een ‘crash course’ in oprechte muziek gaf, toen ik vijftien was (1988). Voordat ik je vertel over Peter Perrett en waarom zijn muziek de moeite waard is, eerst maar eens een zeer goede tekst van zijn hand: Why do I go through these deep emotional traumas? Why can’t I be like I always wanted to be, carefree? Why can’t I be happy like everybody else? There’s no peace for the wicked They say no peace for…
Lees verder

Kamer: ‘Minister van Engelshoven heeft vuurdoop doorstaan.’ (waarom de VVD een nieuwe cultuurwoordvoerder moet zoeken)

Het debat over de cultuurbegroting 2017 op maandag 13 november was een verademing. Niet omdat er opeens veel meer geld uit enige hoge hoed kwam, maar wel omdat er een minister zat met visie. En met ruimte om die visie ook te kunnen uiten. Na zeven jaar vol duwen en trekken en afgewezen moties, kasschuifoperaties en fietsbelhandel was er eindelijk weer lucht in de kamer.

IDFA 2017. Zo zag je het nog niet: achter de nieuwsclichés is de Arabische wereld onthutsend herkenbaar

Kennen we de Arabische wereld? Die vraag werpt het Amsterdamse documentairefestival IDFA dit jaar op met een speciaal themaprogramma. De openingsfilm Amal is woensdag direct een mooie opmaat. De coming of age-story van een onverschrokken Egyptisch meisje dat op haar veertiende al staat te demonstreren op het Tahirplein. Geselecteerd voor de hoofdcompetitie en een aansprekende blikvanger voor Shifting Perspectives: The Arab World.