Cultuurpers

Er komt een meldpunt voor seksueel geweld en intimidatie in de kunsten. Vraag is nog even wie dat gaat… eh… bemensen

Goed nieuws! De hashtag #metoo heeft eindelijk tot een maatregel geleid. Er komt een meldpunt. Het persbericht kwam vandaag. “De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.”

ZEP gaat met comedy HABIB de heilige huisjes van de liefde te lijf. (Waarom Boef maar even moet komen kijken)

Bepaalde woorden zijn dus taboe. De Marokkaan Said vertelt dat zijn ideale vrouw maagd moet zijn, kuis, en dus hem niet mag … nou ja, dat dus. Dat woord dat je niet mag uitspreken. Dat vindt de Turkse Evrim weer grote onzin. Waarom het beestje niet bij de naam genoemd? In Habib, de nieuwste voorstelling van theatergroep ZEP, gaat het over alle facetten van liefde in tijden van culturele verwarring. De voorstelling, gericht op een publiek van 14 tot 88, is gedurende heel 2018 op diverse plekken in het land te zien.

Marieke Nijkamp schreef een Amerikaanse bestseller, en haar volgende boek gaat ook als een speer: ‘Jongeren schrikken van niet veel terug’

Deze jonge schrijfster uit Hengelo – in januari wordt ze 32 – verkocht van haar debuutroman This Is Where It Ends in de Verenigde Staten ruim een kwart miljoen exemplaren. Ze stond 64 weken in The New York Times-bestsellerlijst. De Hengelose Young Adult-schrijfster Marieke Nijkamp voelde dan ook wel lichte druk tijdens het schrijven van haar tweede boek, Voor ik je loslaat.

‘We zijn ons te weinig bewust hoe goed het momenteel gaat.’ HRM-professor Paul Boselie over de toekomst van onze arbeidsmarkt.

Aanstaande donderdag gaat het in het Utrechtse muziekpaleis TivoliVredenburg eens een keer niet over muziek, maar over werk. Tijdens de bijeenkomst The Future of Work zal de internationaal vermaarde professor Paul Boselie een flinke knuppel in het hoenderhok gooien. Volgens de auteur van het internationale handboek ‘Strategic Human Resource Management’ missen werknemers en werkgevers het broodnodige gevoel van urgentie over de veranderende tijden. Volgens Boselie moeten werknemers in beweging komen en blijven, sociaal vaardig zijn, lef hebben, skills ontwikkelen en hun hele leven blijven leren.

Wanneer woorden wapens worden, is luisteren zinloos. Frank Westerman op festival Winternachten over onderhandelen met terroristen.

In de jaren zeventig trok een golf van terreur door Europa. Een golf die in onze contreien veel meer slachtoffers maakte dan het islamitische geweld tot nu toe. Tijdens literatuurfestival Winternachten, van 18 t/m 22 januari in Den Haag, gaat het over vrijheidsstrijd, over wij tegen zij.

Componist Victoria Borisova-Ollas: ‘Muziek heeft geen nationaliteit’

Het meest recente wapenfeit van de Russisch-Zweedse componist Victoria Borisova-Ollas (1969) is Dracula. Deze opera naar het gelijknamige boek van Bram Stoker ging in oktober 2017 in première bij Koninklijke Opera Stockholm. Een ‘kleurrijke en zeer sfeervolle muzikale partituur’, met daarin ‘een van de meest emotionele scènes in de geschiedenis van de Zweedse opera’, schreef een criticus.