Cultuurpers

Kamer: ‘Minister van Engelshoven heeft vuurdoop doorstaan.’ (waarom de VVD een nieuwe cultuurwoordvoerder moet zoeken)

Het debat over de cultuurbegroting 2017 op maandag 13 november was een verademing. Niet omdat er opeens veel meer geld uit enige hoge hoed kwam, maar wel omdat er een minister zat met visie. En met ruimte om die visie ook te kunnen uiten. Na zeven jaar vol duwen en trekken en afgewezen moties, kasschuifoperaties en fietsbelhandel was er eindelijk weer lucht in de kamer.

IDFA 2017. Zo zag je het nog niet: achter de nieuwsclichés is de Arabische wereld onthutsend herkenbaar

Kennen we de Arabische wereld? Die vraag werpt het Amsterdamse documentairefestival IDFA dit jaar op met een speciaal themaprogramma. De openingsfilm Amal is woensdag direct een mooie opmaat. De coming of age-story van een onverschrokken Egyptisch meisje dat op haar veertiende al staat te demonstreren op het Tahirplein. Geselecteerd voor de hoofdcompetitie en een aansprekende blikvanger voor Shifting Perspectives: The Arab World.

Ineens voel je de urgentie bij Dancing on the Edge

Zodra ik als kunstconsument willekeur bij de kunstenaar of diens maakproces begin te vermoeden haak ik af. Met deze constatering verbaas ik overigens nu mijzelf. Ik ben immers geen vormfetisjist, ook geen canonjunkie, en nota bene in geen van de standaard kunstdisciplines gediplomeerd. Geen componist, geen uitvoerend musicus en geen acteur. Filmmaker noch regisseur, en ook als tekstschrijver niet afgestudeerd. ‘Maniakale observant’ of ‘emotionele dilettant’ komt nog het dichtst in de buurt.

10 miljoen terug. Van Engelshoven means business.

Dit is natuurlijk echt eigenlijk beter nieuws dan wat er al in het regeerakkoord stond. De vorig jaar bevochten 10 miljoen extra voor podiumkunstinstellingen die wel goed genoeg waren, maar onder de zaaglijn vielen wegens geld op, krijgen structureel geld erbij. Goed nieuws voor een paar clubs die het anders echt niet meer zouden rooien, zoals Orkater.