MediaStuff

Geef jezelf uit – met een druk op de knop

De economie trekt aan, in de media blijft het behelpen. Zeker voor freelancers. Minder opdrachtgevers, lagere tarieven, en op steeds meer plekken verschijnen je artikelen zonder dat je daar zelf (behalve het artikel dan) wat van terug ziet. Freelancers, ook toppers, moeten daarom tegenwoordig meer doen dan alleen maar wachten op een telefoontje voor de volgende opdracht. De mogelijkheden zijn talloos, van copywriting tot workshops geven. Een relatief nieuwe mogelijkheid is: begin je eigen micro-uitgeverij. Of je eigen microkrant, als

Lees verder
CollectieMedia

Maakt Silicon Valley de journalistiek overbodig?

Kan de journalistiek worden overgenomen door technologiebedrijven en hun software? Dat lijkt misschien een wat ruim gestelde vraag maar er zijn interessante discussies, met name in de VS, waarbij telkens de vraag opdoemt of een bepaalde taak die tot nog toe door journalisten en/of de traditionele mediabedrijven werd uitgevoerd ook bij techbedrijven in goede handen is.De taken waar het in dit overzicht over gaat zijn: het distribueren van nieuws, het verdedigen van rechten op vrije meningsuiting en informatie en het

Lees verder
CollectieMedia

Ondernemende journalist of contentmarketeer?

Ik houd me graag bezig met hoe publiceren verandert en wat dat betekent voor het journalistieke vak, voor de beroepsgroep en voor gewone mensen. Door de komst van internet en sociale media kunnen gewone mensen opeens publiceren over zichzelf en hun werk. Zonder dat er journalisten aan te pas komen, kunnen ze artikelen plaatsen op een website of blog, of over zichzelf vertellen op Facebook, LinkedIn, Twitter of een ander sociaal platform. Dat is een enorme empowerment voor alle niet-journalisten die

Lees verder
CollectieMedia

De grote Why van de journalistiek

De video van Simon Sinek is een van de meest bekeken video’s op TED.com en heet ‘Start with Why’. Sinek staat hier in 2009 in een gezellig geblokt overhemd en met een slechte microfoon op een podium. Naast hem een flipover. Hij gaat zijn Gouden Cirkel uitleggen waarmee hij het succes van grote leiders verklaart. Terwijl je kijkt, voel je in je onderbuik dat hij een punt heeft. Hij tekent met zijn piepende stift een cirkel op het papier en

Lees verder
CollectieMedia

De overheid moet de regiojournalistiek redden! Of juist niet?

De discussie over hoe het verder moet met de journalistiek in de regio staat niet stil. Zo was er begin februari een debat in de Balie, georganiseerd door de RMO die op verzoek van de staatssecretaris een advies schreef over de vraag of de overheid hierbij wel een rol moet spelen. En het Stimuleringsfonds voor de Pers presenteerde op 12 februari nog eens drie onderzoeken naar de stand van de regiojournalistiek. Meest opmerkelijke bevinding die middag was: ‘Dat de meeste

Lees verder
CollectieMedia

5 oplossingen voor de regionale journalistiek (en 3 oorzaken)

Een grappig stukje over regionale en lokale journalistiek komt van een jonge onderzoeker van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. De net afgestudeerde Johan Schoemaker legt hierin uit dat hij radiobanden beluisterde om na te gaan hoeveel minuten er aan regionaal en lokaal nieuws worden besteed. Uren en uren gingen voorbij zonder dat hij iets kon noteren. Maar: 'Ineens hoorde ik iets. Ik sprong op en spitste mijn oren. Nieuws over Wormerland! Wauw, dat ik dat nog mocht meemaken. "..Op de

Lees verder