Ze heeft een vinger in de pap in Het Parool, Trouw en de Volkskrant, maar ook in AD en daarmee verbonden regionale titels, NRC en De Correspondent. Ze steunt uit de opbrengst van beleggingen zowel het Joods Historisch Museum als de arabische cinema, theater, videoproducties, tentoonstellingen en debatten. Maar de Stichting Democratie en Media steunt tegenwoordig vooral heel veel aanvragers niet: zeven van de tien indieners vielen af in 2015 en 2016, en als de trend doorzet worden dat er dit jaar acht van de tien.
Lees verderMedia
Heilige woede en een warm hart: Claudia de Breij in Zomergasten
Claudia de Breij geeft de gematigden een schop onder de kont en maant de activisten tot rust. Een boodschap die overal schuurt en overal zalft. Een waardige afsluiting van het seizoen Zomergasten 2017.
Lees verder‘Ik geloof niet dat ik zo dapper ben’
Komende week start weer een nieuw seizoen Penoza, waarin Monic Hendrickx weer maffiamoeder Carmen is. Een gesprek over wraak, angst, heldendom en premièrejurken.
Lees verderVoor Frans de Waal is God een aap
Zomergast Frans de Waal gebruikt apen om Donald Trump uit te leggen. En moraliteit. En vrouwenrechten. En vrede. Kortom: om het beste te begrijpen waar deze man voor staat, moet je luisteren naar wat hij over apen zegt…
Lees verderFacebook test nieuwe videotool Watch
Linda de Mol deed het met haar eigen LINDA TV, uitgever TMG met het videoplatform Telegraaf VNDG en binnenkort krijgen we er opnieuw een videodienst bij, op nog grotere schaal, genaamd Watch. Een product welke rechtstreeks uit de koker van Facebook’s voorman Mark Zuckerberg komt en ons nog meer wil connecten met vrienden. De vraag is echter of de nieuwe dienst niet juist afkeer oproept, nu de groei van pushnieuws en (gesponsorde) clickbait als steeds vervelender wordt ervaren.
Lees verderWie vraagt, wordt overgeslagen
Wanneer je regelmatig met de trein reist maar geen hoge kosten wilt maken, zou je natuurlijk de gok kunnen wagen om zwart te rijden en de, hopelijk, geringe keren dat je een boete op je dak krijgt voor lief kunnen nemen. Je reist, met een beetje geluk, dan per saldo goedkoper. Ook nieuwsorganisaties hebben er een handje van die tactiek te gebruiken om te besparen op productiekosten, waarbij het dan met name gaat om onrechtmatig gebruik van foto’s en videobeelden. Footage dat niet is aangevraagd maar ‘gewoon’ wordt gebruikt, zonder de fotograaf op producent hiervan op de hoogte te stellen. Ook niet achteraf.
Lees verder