Nu ook de redactieraad van het AD in de gordijnen zit, lijkt het met Hanina Ajarai als columniste bij die krant wel gedaan. Toch heeft ze onbedoeld Nederland een goede dienst bewezen, want uit haar ongelukkige ontboezemingen zijn drie belangrijke lessen voor kranten, columnisten en lezers te trekken.
Lees verderMedia
Coen Verbraak kijkt in zijn eigen ziel
Met een dertiende reeks afleveringen van Kijken in de Ziel (vanaf 24 juli op NPO 2), is het interviewprogramma uitgegroeid tot één van de pijlers van de NTR en journalist/presentator Coen Verbraak. Hij kijkt terug op de voor hemzelf meest heftige seizoen (stervenden) en blikt vooruit op het komende (militairen) ‘Ik was er helemaal niet happig op om dit te maken want ik vond het heel eng. Toch kon ik het, vanwege een belofte, niet maken om nee te zeggen.’
Lees verderMediacrisis? The medium is the message!
In zijn boek Thinking Fast and Slow (2011) onderscheidt Daniel Kahneman twee manieren van denken, die ik voor het gemak als volgt samenvat: intuïtief en geconcentreerd, oftewel systeem 1 en systeem 2. Ben jij een systeem 1- of een systeem 2-denker? En wat heeft dat met de mediacrisis te maken?
Lees verderPodcasts: bijna mainstream in het Nederlands taalgebied?
Als ik het kleine wereldje om mij heen mag geloven, luistert iedereen naar podcasts. Amerikaanse wel te verstaan en heel soms ook een Nederlandstalige. Het fenomeen werd in Nederland ‘herontdekt’ door de podcast Serial van de makers van This American Life, een radioprogramma van de Amerikaanse publieke omroep. De meeste podcasts zijn dan ook radio-uitzendingen die je lekker in je eigen tijd kunt beluisteren, al neemt ook binnen ons minitaalgebiedje het aantal exclusieve podcasts toe, vaak on the side geproduceerde gesprekken over bepaalde onderwerpen.
Lees verderSchnabbelende freelancers bedreigen onafhankelijke wetenschapsjournalistiek
De onafhankelijkheid van veel wetenschapsjournalisten laat te wensen over. Als we niet uitkijken, komt de mokerslag voor de journalistiek straks vanuit ons eigen midden.
Lees verderGPTV: het feest van de commerciële regionale televisie is voorbij
HARLINGEN – Eind april stopte GPTV ermee. Regionale commerciële televisie is niet langer economisch verantwoord, stelde directeur Wout Gerstel. “Het was twintig jaar een feest, maar we moeten nu de slingers opruimen.” Naar aanleiding van zijn aankondiging kijkt hij terug op twintig jaar onafhankelijke televisie.
Lees verder