De Nederlandse markt heeft het zwaar. Bleek dat al uit het laatste onderzoek zeven jaar geleden, sindsdien is het er niet beter op geworden. Kooplui klagen, op veel markten blijven plekken onbezet. In Amsterdam, veruit de grootste marktstad van het land, staat inmiddels gemiddeld een op de vier kramen leeg.
Lees verderNederland
Hoe Vinex is IJburg?
Het lijkt wel alsof ze expres zover mogelijk uit elkaar zijn gelegd, de twee Vinexwijken die Amsterdam telt. De ene ligt in het uiterste westen van de stad, nog voorbij Tuincentrum Osdorp, de andere ligt ruim zestien kilometer de andere kant op, verder naar het oosten kun je in Amsterdam niet komen. Hoewel ze in omvang niet veel schelen – respectievelijk 15 en 20 duizend inwoners –, wed ik dat veel Amsterdammers de eerste zelfs met het pistool op de borst niet zouden kunnen noemen, terwijl de tweede beroemd is tot over de landsgrenzen.
Lees verderBureau Straatjurist helpt dak- en thuislozen: ‘Er wordt niet naar je geluisterd, je wordt niet teruggebeld.’
Een man wilde een daklozenuitkering aanvragen en moest daarvoor bewijzen dat hij daadwerkelijk dakloos was. Of hij even een kruisje wilde zetten bij de boom waar hij de komende nachten zou slapen? Caroline de Groot en Jenny Boer van Bureau Straatjurist vinden het nog steeds schokkend, al komen ze aan de lopende band dit soort gevallen tegen. ‘Die meneer kon dat helemaal niet. Die was gewoon beperkt en snapte niet hoe je een kaart kunt lezen. Hij lag dus niet op de goede plek toen de handhavers kwamen controleren. Zijn bijstandsaanvraag werd daardoor afgewezen.’
Lees verderUitkijkpost de Wallen (85): Stille plekjes
Willem Oosterbeek, Wallenbewoner, doet in vijfhonderd woorden regelmatig verslag van het dagelijks leven vanuit de beroemdste buurt van Nederland.
Lees verderWelkom in de elektrische stad
Een paar jaar geleden schetsten de gebroeders Robbert en Rudolf Das in hun boek Energie en onze toekomst piramidevormige steden en overkapte snelwegen op poten waar automatisch-geleide auto’s doorheen snellen. Zullen de steden er inderdaad zo uit gaan zien? En blijft de auto dus de dominante ruimteverslinder die hij nu is?
Lees verderKees Koornstra en het galjoen van Puerto Galera
PUERTO GALERA – In 2015 verklaarde het vorige gemeentebestuur van het Filipijnse stadje Puerto Galera hem nog tot ongewenste vreemdeling. Iets meer dan anderhalf jaar later is alles vergeven en vergeten. Kees Koornstra (63) is de man van de dag. In opdracht van het nieuwe bestuur bouwde hij in zes weken tijd een replica van een zestiende-eeuws Spaans galjoen, als toeristische attractie. De Friese scheepsbouwer en zeiler woont en werkt al zestien jaar op het Filipijnse eiland Mindoro. Door Gijs en Inge van Hesteren (Foto’s: Kees Koornstra)
Lees verder