CollectieCultuurCultuurperssyndication

‘Een moord op een hoer, waar allemaal hoge heren bij betrokken waren.’ Tomas Ross over de nooit opgehelderde moord op de Haagse Blonde Dolly

Tot het allerlaatst heeft Tomas Ross (74) aan Blonde Dolly zitten schaven. ‘Ik heb fouten gemaakt, niet te geloven,’ verzucht hij, terwijl hij een sjekkie draait. ‘Het boek speelt zich af in Den Haag in 1959 en ik woonde daar destijds zelf, 15 was ik. Ik was dol op films en had Porgy and Bess gezien. Ik had het nog opgezocht: de film was in het voorjaar van 1959 in première gegaan. Dolly werd eind oktober vermoord. In het boek had ik

Lees verder
CollectieCultuurCultuurperssyndication

Vloekend en tierend een teder gedichtje tikken. Biografe Elsbeth Etty toont Willem Wilmink in al zijn complexiteit

Met mededogen, maar ook kritisch toont Elsbeth Etty (67) in haar boek In de man zit nog een jongen de dichter Willem Wilmink (1936-2003) in al zijn complexiteit. Door zijn talent en niet-aflatende werklust groeide hij uit tot een van de geliefdste auteurs van Nederland, hofleverancier van liedjes voor populaire televisieprogramma’s als De film van Ome Willem, Klokhuis, Sesamstraat, Kinderen voor Kinderenen De Stratenmakeropzeeshow. Scherp is het contrast met de man die hij buiten zijn werk was: naar eigen zeggen

Lees verder
CollectieCultuur

IFFR 2019, Blog 3: Films uit allerlei windstreken en een speciale verrassing in de Arminiuskerk

[caption id="attachment_153357" align="alignnone" width="1280"] * Sarah Henochsberg in C'est ca l'Amour[/caption] C’EST CA L’AMOUR van Claire Burger (Party Girl, co-regie) gaat over een familie uit Forbach in Frankrijk met twee pubermeisjes. De moeder heeft iemand anders ontmoet en gaat uit huis. De vader een sympathieke rol van Bouli Lanners, weet niet goed wat hij aan moet met zijn opgroeiende meisjes van 14 en 17. Hij geeft zich op voor een theaterproject met allerlei buurtbewoners. Zijn vrouw werkt in het theater

Lees verder
CollectieCultuur

IFFR 2019 Blog 2: Magnifieke film over Van Gogh hoogtepunt IFFR tot nu toe

Inlevingsvermogen De beeldend kunstenaar Julian Schnabel (1951) slaagt erin om de kijker in het hoofd, hart en ziel van Vincent van Gogh te verplaatsen. Dat komt vooral door het intense en sublieme inlevingsvermogen van acteur Willem Dafoe. En het uitstekende diepgravende scenario. Dafoe is weliswaar een flink stuk ouder dan van Gogh die overleed op 37 jarige leeftijd, maar dat doet er niet toe. Zijn blauwe intense oogopslag en zijn getekende gezicht zijn precies goed. Op het reusachtige scherm van

Lees verder
CollectieCultuurCultuurperssyndication

Seks verkoopt, originaliteit niet. Opnieuw gaan twee musea uit de kleren om naaktheid te vieren.

Binnen twee dagen zijn alle verhalen trending waarin de woorden ‘naakt’, ‘bloot’ of ‘seks’ voorkomen. Seks verkoopt namelijk. Als je van clicks van bronstige mannen houdt, tenminste. Deze specifieke doelgroep leest helaas niet zo veel cultuurnieuws. Maar aandacht is aandacht dus doen musea daar ook iets mee. Na een eerste start met duidelijk integer bedoelde tentoonstellingen in de museums Kranenburg (Bergen) en No hero (Delden) hebben nu meer musea ontdekt dat bloot een zekere garantie biedt op publiek. Daarom zijn

Lees verder
CollectieCultuurCultuurperssyndication

IFFR 2019: Wat ik leerde over internet-memes, en hoe die films infecteren.

Ik moet bekennen dat ik die term pas leerde kennen toen ik deze week op het IFFR in het Rabbit Hole dook. Rabbit Hole is de titel van een van de meer curieuze programma-onderdelen op het Rotterdamse filmfestival. Het internet als het konijnenhol uit Alice in Wonderland. Je stapt erin en je hebt geen idee waar je uitkomt. Bijvoorbeeld bij het extreem-bizarre feministische filmtraktaat Make Me Up. Aldus presenteert het IFFR een reeks korte en enkele lange films die op

Lees verder