Media

Factchecken door de crowd – en wat blockchain nog meer kan betekenen voor de journalistiek

Net als binnen de financiële wereld is er in de journalistiek veel te doen over blockchain. Kan de nieuwe technologie de journalistiek fundamenteel veranderen? Blockchainexpert Bas Wisselink en media-ondernemer Teun Gautier kijken in de glazen bol.

Wat als Twitter echt een kroeg zou zijn?

Het is vrijdagmiddag als ik besluit om nog even naar de kroeg te gaan. Ik loop rustig naar het pand, waar het doorgaans altijd druk is. Op de gevel prijkt het vrolijke blauwe vogeltje, al op honderd meter afstand golft het lawaai van de stamgasten onrustig richting de straat. Als ik de deur open en mijn gezicht laat zien, wijzen drie priemende vingers meteen in mijn richting. Drie gasten noemen luid mijn naam en leveren commentaar op mijn uiterlijk. “Je lijkt op een terrorist! Op Angela Merkel! Je bent een wegkijker! Hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor het verraad van dit land! Je moet dood!”

Niet frisch

TEEVEENOMENEN. Een serie columns over de TV, film en mediawereld, waarin ik van chef-onderknuppel-kabelsjouwer ben opgeklommen tot cameraman en programmamaker. Een paar keer kreeg ik de mogelijkheid om een format te bedenken en uit te voeren. Cycloop is daar een van. In de column NIET FRISCH maak ik een reportage met slechts een cameraatje op mijn voorhoofd om te laten zien dat het ook anders kan.

Reserveer term nepnieuws voor valse profeten

Je hoort het tegenwoordig te pas en te onpas: Nepnieuws!! Ooit als terechte typering gebruikt voor kwaadwillende websites met een duidelijk valse agenda, maar nu steeds vaker te horen als Pavlovreactie op alles waar ideologisch gedreven mediaconsumenten op persoonlijke titel op tegen zijn. Tijd om eens te kappen met de gemakzuchtige  vervuiling van het debat op basis van een bewust verkeerde interpretatie van een term.