Recensie

Frieze Art Week: Kunst als zoete koek

Net afgelopen week was in Londen de Frieze Art Week. Een week die wordt gezien als één groot spectakel stuk voor de hedendaagse kunst. Dit jaar voor de 15de keer. Verzamelaars, de liefhebbers en de markt, iedereen komt bijeen. De Frieze Art Fair wordt internationaal gezien als één van de belangrijkste indicatoren voor de markt in hedendaagse kunst.

Rozalie Hirs: “‘parallel world [breathing]’ is droomachtig muzieklandschap”

Al eeuwen zien wetenschappers verbanden tussen muziek en de ordening van het heelal. Het Koninklijk Concertgebouworkest nam dit als uitgangspunt voor zijn concert op 19 oktober in de serie Horizon. In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam wordt een ‘polyfone kosmos’ gerealiseerd. Peter Eötvös componeerde hiervoor het orgelconcert Multiversum, Rozalie Hirs schreef ‘parallell world [breathing]’. Het stuk van Eötvös beleeft zijn Nederlandse première; de compositie van Hirs was 7 oktober al te horen op Amsterdam Science Park en klinkt nu tijdens de afterparty.

Kassys speelt de blues (Over uitzichtloze depressie en een echte pizzakoerier)

Dat je een schoen aan kunt trekken. Maar ook niet. Dat het eigenlijk niet zoveel zin heeft om een schoen aan te trekken, als je hem later op de dag toch ook weer uit zult doen. Why bother? Waarom leven? Herkenbaar? Voor wie ooit in een dip zat wel. Theatergroep Kassys, onlangs nog wereldwijd een hit met ‘Total Eclipse of the Heart’, heeft met Het Script de ultieme voorstelling over depressie gemaakt. Briljant, bij tijden hilarisch en uiteindelijk flink deprimerend. Zoals het hoort.

‘Was Couperus 10 jaar later geboren, had hij al die verpakking niet nodig gehad’

Regisseur Ivo van Hove koos de ‘boeken der kleine zielen’ cyclus als slot van het Couperusdrieluik bij Toneelgroep Amsterdam. Eerder regisseerde hij ‘Stille Kracht’ (2015) en ‘Van oude mensen en de dingen die voorbijgaan’ (2016). Dramaturg Koen Tachelet bewerkte Couperus’ Magnum Opus voor het theater. De boeken ‘De kleine zielen’, ‘Het late leven’, ‘Zielenschemering’ en ‘Het heilige weten’ vormen samen de cyclus ‘De boeken der kleine zielen’.