China legt interoceanische spoorlijn in Colombia aan

Colombia en China hebben een akkoord gesloten over een pijplijn voor olie en een spoorlijn voor steenkool vanuit het oosten van Colombia naar een niet nader genoemde haven aan de Pacifische westkust. Dat meldde de Wall Street Journal vandaag.

De Wallstreet Journal baseert zich op de Colombiaanse minister van Mijnbouw en Energie Mauricio Cárdenas, die het akkoord aankondigde in een interview. Als verklaring noemde Cárdenas onder andere dat de Amerikaanse markt wat olie betreft steeds meer zelfvoorzienend wordt en dat het daarom verstandig is naar China te kijken.

Volgens het akkoord – voorlopig nog – worden dagelijks 600.000 vaten Venozolaanse en Colombiaanse olie door de jungle van beide landen naar het zuiden van de Pacifische kust van Colombia gepompt. Het Chinese bedrijf Sinochem International Corp wordt genoemd als mogelijke partner bij de aanleg van de oliepijplijn. De steenkool gaat over het spoor. China zou deze met name nodig hebben voor de productie van staal. 

Omstreden

De spoorlijn wordt mogelijk aangelegd door China Railway Materials Co. Tot nu toe verloopt de export van Colombiaans steenkool via de havens aan de Caribische zee. Volgens de Wallstreet Journal gaan steeds minder Colombiaanse kolen naar Europa en de Verenigde Staten en neemt de vraag uit China juist toe. Steenkool uit Colombia is omstreden omdat belangrijke producenten als het Amerikaanse Drummond ervan worden verdacht vakbondsleiders te hebben laten vermoorden. 

Ook de spoorlijn, waarover al een paar jaar wordt gespeculeerd, is omstreden omdat hij dwars door het oerwoud in het westen van Colombia zou lopen.

Nicaraguakanaal

Het Panamakanaal, nu nog de meest geëigende route voor het vervoer van Colombiaanse steenkool naar China, wordt te klein geacht.

Het is de vraag of met de aanleg van de spoorweg de aanleg van het Nicaraguakanaal, dat net als het Panamakanaal en de interoceanische spoorweg het transport tussen het oosten van Noord- en Zuid-Amerika en Azië moet faciliteren, op losse schroeven wordt gezet.

Wang Jing, de initiatiefnemer van dit kanaal, heeft steeds gezegd dat de Chinese regering niet bij zijn plannen betrokken is. Hij kondigde enige tijd geleden aan om begin oktober de investeerders van zijn plannen bekend te maken, maar er is nog niets van Jing vernomen. Hij wil in december 2014 met de aanleg van het Nicaraguakanaal beginnen.

Mijn gekozen waardering € -

Wies Ubags (1962) werkt vanuit Brazilië voor oa het ANP. Ze is ook te horen op de Nederlandse en Belgische radio (vooral BNN, WNL en VRT).  Ze schrijft over ambitie in Latijns Amerika, in het klein en in het groot. Economische onderwerpen krijgen veel aandacht.

Geef een antwoord