In het horrorgenre zijn sequels een must. Zoals door het personage Randy Meeks als onderdeel van zijn bassisset regels om elke horrorfilm te overleven uitgelegd in Scream 2: “Er zijn bepaalde regels waaraan je je moet houden om een succesvol vervolg te maken. Nummer één: het aantal lichamen is altijd groter. Nummer twee: de sterfscènes zijn altijd veel uitgebreider – meer bloed, meer bloed. En nummer drie: neem nooit, onder geen enkele omstandigheid, aan dat de moordenaar dood is.” Overigens haalde Randy zelf niet levend het einde van Scream 2.

STEUN RO

Vorig jaar Halloween maakte de experimentele hiphopgroep Clipping uit Los Angeles een einde aan een driejarige stilte met het op horrorcore geïnspireerde album ‘There Existed an Addiction to Blood’. Een jaar laten keren acteur (o.a.‘Blindspotting’), zanger, producer, schrijver en rapper Daveed Daniele Diggs en producers Jonathan Snipes en William Hutson terug met een nog groter aantal lichamen, meer gruwelijke moorden en monsters die eenmaal gedood weigeren om dat ook te blijven. ‘Visions of Bodies Being Burned’ is echter geen sequel, maar de tweede helft van een tweeluik – er waren gewoon teveel ideeën en nummers om allemaal op een album te passen. Nog vóór de release van ‘There Existed an Addiction to Blood’ deelden Clipping en hun label Sub Pop Records het materiaal op in twee albums, die slechts enkele maanden na elkaar moesten worden uitgebracht. Echter, een wereldwijde pandemie zorgde ervoor dat de release van deel twee van het project tot in het volgende Halloween-seizoen – nu dus – duurde.

Clipping: ‘rap music, harsh noise & random weird samples’ (Foto © Damien Maloney)

Emmer bloed

Wie wil weten waar Diggs, Snipes en Hutson hun muzikale inspiratie vandaan halen, kan op Youtube terecht bij de succesvolle internetserie ‘What’s in my bag?’. Daarin delen artiesten en smaakmakers wat ze in de bakken vonden tijdens het winkelen bij Amoeba Music in Los Angeles. In het geval van Diggs, Snipes en Hutson is dat een uitgebreide, vaak obscure collectie ‘rap music, harsh noise & random weird samples’, om een commentaar onder de video aan te halen. Gooi al die ingrediënten in een emmer met bloed, even roeren, net genoeg om een stevige bite over te houden, en voilà: ‘There Existed an Addiction to Blood’ en ‘Visions of Bodies Being Burned.’

Om mij hier tot de laatste te beperken: ‘Visions of Bodies Being Burned’ trekt je aan je oren mee over een met weerbarstige weerhaken uitgeruste rollercoaster van horrorcore, een opzettelijk absurdistische hiphop-subgenre dat populair was in de jaren negentig. Deze stijl werd door Clipping vanuit de diepste diepte opgegraven en naar de wereld van nu getransporteerd. Het trio kreeg daarbij hulp van collega noise-rap pioniers Ho99o9, Tortoise-gitarist Jeff Parker, de in vrije improvisatie, electro-akoestische muziek en noise gespecialiseerde drummer Ted Byrnes uit Los Angeles en de raptweeling Cam & China uit Inglewood. Die laatsten laten in het singlenummer ‘96 Neve Campbell’ horen dat ze meer doen dan de gemaskerde moordenaar overleven – ze schoppen hem als de zelfbewuste vrouwen die ze zijn preventief de deur uit.

‘Visions of Bodies Being Burned’ bevat griezelverhalen in de vorm van rapnummers, met daarin evenveel invloed van de Amerikaanse horror- en mysterie-schrijfster Shirley Jackson (‘The Haunting of Hill House’), de eveneens Amerikaanse actie- en horrorfilmregisseur Ernest Dickerson (o.a. ‘Never Die Alone’) en de Engelse toneelschrijver, romanschrijver, filmregisseur en beeldend kunstenaar Clive Barker (‘Hellraiser’- en ‘Candyman’-series) als van de hiphop groepen Three 6 Mafia en Bone Thugs-N-Harmony en Brotha Lynch Hung (geboren Kevin Mann), een MC en producer uit Sacramento, Californië.

Monsters

Er is een gezegde in de filmwetenschappen dat elke tijd de monsters krijgt die het verdient. Clipping bekijkt de monsters van nu door de lens van een anti-racistische, anti-patriarchale, anti-koloniale politiek en pakt zo de strijd op die nodig is om de groeiende problemen van onze tijd aan te pakken. Een voorbeeld is het single-nummer ‘Chapter 319’, een eerbetoon aan George Floyd (AKA Big Floyd), de voormalige, met DJ-Screw samenwerkende rapper die in mei 2020 door politieagenten om het leven werd gebracht. De single werd op 19 juni op Bandcamp uitgebracht en bracht meer dan $ 20.000 op voor liefdadigheidsinstellingen die actief zijn op het gebied van raciale gerechtigheid. Een clip van het nummer werd populair op TikTok en genereerde meer dan 50.000 video’s waarin tieners de tekst van het nummer (“Donald Trump is a white supremacist, full stop…”) de wereld in rapten.

‘Visons of Bodies Being Burned’ bevat een steeds schakelend geheel van waanzinnige filmscores, experimentele klankschappen, vrije jazzimprovisaties en samples van geprepareerde veldopnamen die bij elkaar worden gehouden en aan elkaar gelast door mitraillerende raps. Een veiligheidsgordel bij dit alles ontbreekt. Zit de horror – fantasie dan wel het echte leven, de gruwel is er niet minder om, het verschil vaak minimaal – niet in de teksten, dan wel in het geluid. Clipping ontziet daarbij de luisteraar niet. Zo produceert ‘Invocation’ een piep als een doordringende tinnitus, en creëert daarmee een (korte) nachtmerrie voor je gehoor. Drums laten knallende echo’s horen, een piano speelt een herhaalde neurotische loop, er klinkt geknars, metaal schuurt over metaal. Maar dan, aan het eind van wat vooral ook een duizelingwekkende ervaringsrit door een extreem klankuniversum is, als de kar langzaam vaart mindert, zingen er in ‘Secret Piece’ ineens vogels, en is er het geluid van rust. En die is volmaakt!

Clippings ‘Visions of Bodies Being Burned’ is horrorcore hiphop met een bite en de ideale soundtrack voor Halloween. En omdat Halloween dit jaar voorlopig nog niet voorbij is…

Clipping – Visions of Bodies Being Burned
Sub Pop / Konkurrent

Foto Clipping (boven) © Cristina Bercovitz

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Ex-muziekjournalist. Ruilde in de jaren 90 redactiestoel muziekblad OOR in voor een hangmat in de Amazone.