Stripmaker Scott McCloud signeerde woensdag in Amsterdam. Zijn nieuwe werk The Sculptor krijgt veel lof en wordt verfilmd.

STEUN RO

De interviewer op het podium laat Scott McCloud niet in het duister tasten over haar mening over de striptekenaar. 'Scott McCloud is een comics-god', vertelt ze het publiek, een dertigtal bezoekers in een Brussels zaaltje.

Of dat waar is, laat ik het in het midden, maar het is zeker zo dat Scott McCloud een belangrijke figuur is in de stripwereld.

Hij publiceerde in 1993 het stripboek Understanding Comics, waarin hij in stripvorm het medium en de taal van strips uitlegt. Het is nog altijd een klassieker en een van de twee standaardwerken voor wie het medium strips wil begrijpen. (Eerder verscheen al Comics and Sequential Art van een andere 'comics-god', Will Eisner)

McCloud is een van de belangrijkste (helaas ook weinige) theoretici van het medium. Na Understanding Comics verscheen ook Reinventing Comics (2000), over het gebruik van nieuwe media en web comics, en Making Comics (2006), over het maken van strips.

'Na al dat schrijven óver comics, voelde het alsof er nog een gat was in mijn carriere, een gat in mijn cv', zei McCloud afgelopen maandag in Brussel. Hij wilde nog altijd een keer een groot werk van fictie schrijven.

Dat werd The Sculptor, in het Nederlands vertaald als De Beeldhouwer.

Neil Gaiman noemde het 'de beste graphic novel die ik in jaren heb gelezen'.

Volgens McCloud had hij het idee voor het verhaal, over een beeldhouwer die 'een soort superkracht' krijgt en plots supergoed kan beeldhouwen, al jaren.

Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat McClouds uitgebreide kennis van de theorie van het stripmaken, er voor hebben gezorgd dat hij een goede strip heeft kunnen maken. (Uw verslaggever heeft een exemplaar gekocht, maar moet het verhaal nog lezen)

Het lastige aan fictie, zei McCloud, was dat je je ware boodschap moet verhullen. Het mag wel uit je ratio komen, maar het moet lijken alsof het verhaal uit je hart komt. Hij waarschuwde dat je niet moet proberen om een Auteur te zijn, maar alleen om een verhaal te vertellen.

Vijf jaar werk

Uiteindelijk heeft het McCloud vijf jaar geduurd om de strip te maken, een graphic novel van 488 pagina's.

'Het had me zeven jaar geduurd als ik niet digitale tekende', vertelde hij. Voor het tekenen van zijn strip gebruikte hij een tekentablet en Photoshop, waardoor hij de strip laag voor laag kon opbouwen, maar ook gemakkelijker dingen als woordballonnen kon hergebruiken en tijd besparen.

McCloud is positief over de nieuwe technieken die beschikbaar zijn, en over de nieuwe golf van stripmakers die via internet hun werk publiceren.

'Een strip als xkcd heeft dagelijks een miljoen lezers. Een wiskundestrip met stick figures!'

(Zie xkcd.com voor als je de webcomic nog niet kent)

Verschil tussen papier en digitaal

Maar ondanks dat hij veel heeft geleerd over de mogelijkheden van digitale strips, is hij ervan overtuigd geraakt dat de twee uiteindelijk verschillende media moeten zijn.

'Ik was gefascineerd door webcomics, maar ik ben opnieuw verliefd geraakt op papier', zei de Amerikaanse kunstenaar.

'Het is juist uitdagend om binnen de beperkingen van het medium te werken.'

Ook blijft papier een ander 'gevoel' geven aan een strip dan een scherm van een tablet of mobiel.

Als voorbeeld laat McCloud een deel uit The Sculptor zien. Het is het moment waarop een personage tegen een ander vertelt wat 'de dood' is.

Het zijn twee lege, witte vellen papier in het boek.

'Dit heeft een ander gevoel op papier. Op je iPad zou je gewoon een wit scherm hebben. Misschien zou je denken dat je iPad kapot was. Maar op papier is dit niet alleen wit papier, maar ook de afwezigheid van inkt.'

McCloud vindt dat tekenaars uiteindelijk toch moeten kiezen of ze een strip maken voor digitaal of voor papier, en daar rekening mee houden in het maakproces.

Film

Net zo goed zal McCloud zich niet te veel bemoeien met de verfilming van The Sculptor. Ondanks dat de graphic novel pas twee maanden geleden is uitgekomen, zijn er nu al gesprekken over een film, zo meldde Hollywood Reporter al in februari.

'Er komt een film. Ik zal creatief betrokken zijn, maar alleen in het begin', aldus McCloud over de productie die in handen is van Sony en filmproducent Scott Rudin (No Country for Old Men, The Grand Budapest Hotel).

'Als ik ook maar begin te denken dat ik dat grote Hollywoodschip kan besturen, dan zal het in tranen eindigen.'

McCloud vertelt zichzelf: 'De strip is de strip. De film is de film. Laat het gaan.'

Scott McCloud signeerde woensdag 15 april in stripwinkel Lambiek in Amsterdam.

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.