Aperte onzin. Zo werd bij Sanoma het mogelijke verdwijnen van Viva, Flair en Nieuwe Revu aangekondigd.

STEUN RO

Ze vertonen weliswaar een fikse oplagedaling, maar dat hoeft niet te leiden tot sluiting.

Sanoma heeft te maken met ernstig tegenvallende resultaten van de commerciële omroep SBS; met tegenvallende reclame-inkomsten vanwege de aanhoudende economisch malaise, en er wordt nog steeds relatief weinig uit online gehaald. “In 2012 zetten we de verschuiving naar digitale media door” wordt gemeld in het jaarverslag, maar die slag is nog niet gewonnen.

Misschien zijn Flair, Viva en Revu dus niet de grootste problemen van Sanoma, ze zijn in ieder geval wel één van de meest zichtbare problemen.

Winnaars & verliezers

De betaalde oplage van de 60 publieksbladen die Sanoma in 2011 en 2012 uitgaf daalde met 8% naar bijna 3,6 miljoen. Daar gaat het om LINDA. (+5%) t/m Donald Duck (-5%); en om Beau Monde (-21%) t/m ProCycling (+11%). Dat is niet alleen een fikse klap voor de inkomsten uit abonnementen en losse nummers, maar ook voor de advertentie-inkomsten die gekoppeld zijn aan die oplage.

Grote verliezers (-15% of erger) zijn Flair, Viva, Beau Monde, Marie Claire, Delicious, Esta (al gestopt), Ouders van Nu, Groter Groeien, OOK en Nickelodeon magazine. In de periode 2011-2012 was het verlies ook al fors: 9%.

 

De grafiek (grotere versie bij Tijdschriftcijfers) laat zien dat het vooral de oplopende verliezen in 2011 en 2012 zijn die in de boardroom tot paniek moeten hebben geleid. Daarvoor kwam het verlies (inclusief gestaakte uitgaven) nooit boven de 6%. In 2008 werd er zelfs nog een bescheiden oplagewinst genoteerd.

In totaal rapporteerde Sanoma in de laatste 10 jaar de oplagen van 84 publiekstijdschriften – bladen die het minder dan één jaar uithouden (zoals FAB) niet meegerekend. 24 nieuwe titels werden gelanceerd in de afgelopen 10 jaar – 9 daarvan hielden het korter dan 10 jaar uit.

In 2003 werden er 60 titels uitgegeven met een totale oplage van 5,4 miljoen; nu zijn dat er 57 met een oplage van 3,6 miljoen: -34% in 10 jaar dus.

Sommige titels – Home and Garden, Nieuwe Revu, Groter Groeien, Knippie, Story, Beau Monde, Panorama, Knip Mode, Kinderen, Ouders van Nu en Playboy verloren 50% of meer van hun oplage in die tien jaar. Daar staan ook prachtige resulaten van LINDA., Fiets, More than Classic en Donald Duck Extra tegenover – die groeiden.

Meer van Bakker? Neem een abonnement!

    Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.

    Geef een antwoord