STEUN ROPrint is nog lang niet dood, passé of reddeloos verloren. Maar de pijn is wel ongelijk verdeeld bij de krantenuitgevers. Trouw verkoopt nu meer papieren kranten dan vijf jaar geleden. De Volkskrant vertoont een stabiel patroon. De papieren oplagen van het Financieele Dagblad, De Telegraaf en het Nederlands Dagblad zijn echter 15 tot ruim 20% lager dan in 2008….

STEUN RO

Print is nog lang niet dood, passé of reddeloos verloren. Maar de pijn is wel ongelijk verdeeld bij de krantenuitgevers. Trouw verkoopt nu meer papieren kranten dan vijf jaar geleden. De Volkskrant vertoont een stabiel patroon. De papieren oplagen van het Financieele Dagblad, De Telegraaf en het Nederlands Dagblad zijn echter 15 tot ruim 20% lager dan in 2008.

Trouw is het kleine Gallische dorpje in krantenland. De landelijke kranten verloren in het eerste kwartaal van 2013 samen 3% van hun oplage ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012. Maar Trouw ging 1% vooruit, net als in de vorige kwartalen volgens de cijfers van HOI

print_2008_2013

Behalve Trouw doen ook Volkskrant en NRC Handelsblad het goed op papier. Beide kranten gingen 1% terug t.o.v. Q1 2012 – de Volkskrant is in vergelijking met 2008 stabiel, NRC verliest zo'n 5% op papier in de laatste vijf jaar, maar dat verlies wordt vooral in de periode 2008-2010 geleden. 

Bij kleine zus nrc.next is het beeld precies omgekeerd, een winst van 4% over de laatste vijf jaar maar een fiks verlies in het laatste jaar, oplopend tot -8% (10.000 exemplaren) in Q1 2013 vergeleken met Q1 2012.

De andere verliezers als we alleen kijken naar papier zijn De Telegraaf (-15% over 5 jaar, -6% in laatste kwartaal), FD (-18% over laatste 5 jaar, -7% in laatste kwartaal) en Nederlands Dagblad (-21% over laatste 5 jaar, -4% laatste kwartaal). (grote versie van grafiek op Krantenstatistiek)

Zo'n verlies hoeft niet dramatisch te zijn als het wordt gecompenseerd met digitale groei. FD en Nederlands Dagblad realiseren al een behoorlijk digitale groei, bij De Telegraaf is altijd ingezet op massabereik via de website – hun betaalde digitale strategie staat nog in de kinderschoenen.

Zie mijn kanaal voor deel II: de digitale oplage.

 

Geef een antwoord