De kunst van goed leven: zeg vaker nee en luister vooral níet naar je gevoel

Het wemelt  van de zelfhulpboeken die vertellen hoe je gelukkig(er) wordt. Dit boekje springt eruit. Geen wollige teksten maar onverwachte, praktische tips en technieken voor het dagelijks leven.

De kunst van goed leven, 52 simpele levenstechnieken voor geluk is geschreven door de Zwitserse zakenman en auteur Rolf Dobelli. Het boekje leest als een trein. Aan de hand van praktische voorbeelden en ervaringen van wetenschappers en succesvolle zakenmensen beschrijft Dobelli hoe je oude en nieuwe levenswijsheden kunt toepassen in het dagelijks leven voor meer geluk en gemoedsrust. Vijf vragen aan Rolf Dobeli over dit boek:

U benadrukt het belang van totale acceptatie van de realiteit, inclusief de dingen niet leuk of goed zijn. Dat klinkt Boeddhistisch…

‘Dat is het niet. Ik vind het jammer dat we geneigd zijn altijd maar naar het oosten te kijken voor levenswijsheid. De westerse filosofie biedt minstens zo veel! Ik ben geïnspireerd door het stoïcisme –  ook wel De Stoa – een filosofische stroming die 300 jaar voor Christus ontstond bij de oude Grieken. Het stoïcisme is praktisch en goed toepasbaar. Het gaat over de kernvraag ‘hoe leid ik een goed leven?’

Waarom 52 technieken, is dat niet een beetje veel van het goede?

‘Het boek is een compilatie van wekelijkse columns die ik schreef voor een krant. Tweeënvijftig in totaal. Het geheel zou je kunnen zien als een gereedschapskist met 52 tools. Je hebt ze niet allemaal elke dag nodig en ook niet allemaal voor elk probleem, maar als je weet welke mentale tools er zijn, kun je per probleem het gereedschap kiezen dat je nodig hebt.’

U waarschuwt om vooral niet naar je gevoel te luisteren. Hoe bedoelt u dit precies?

‘Onze gevoelens zijn onbetrouwbaar, vooral de negatieve. Daarom is het beter ze niet te serieus te nemen. Ik geloof dat we een afstandelijke, speelse houding tegenover ons binnenste moeten hebben. Een handige metafoor: zie jezelf als een luchtige markthal waar allerlei vogels doorheen vliegen. De vogels staan symbool voor gevoelens. Sommige vliegen snel door de markt, sommige blijven even hangen, maar allemaal vliegen ze uiteindelijk verder. Sommige vogels zie ik graag, andere minder. Sinds ik er zo naar kijk, bezitten gevoelens mij niet meer.’

U raadt een tweede identiteit aan te meten voor het sociale leven. Dat slaat haaks op de huidige ‘authenticiteitshype’…

‘Daar doe ik bewust niet aan mee! Ten eerste omdat we onszelf amper begrijpen of kennen. Ons binnenste is een wirwar van tegenstrijdige gevoelens. Ten tweede zet je jezelf voor gek door al je gevoelens publiekelijk te maken. Zeggen wat je vindt, je houden aan beloftes en principes zijn altijd belangrijk, ook naar buiten toe. Maar teleurstelling en frustraties houd je beter privé. Die horen in een intieme relatie of hechte vriendschap. Voor vluchtige contacten zoals social media heb je belang bij een tweede identiteit, een soort ‘minister van buitenlandse zaken’. Vergelijk het met een ‘buitenstructuur’ zoals een celmembraan die beschermt tegen slechte invloeden van buitenaf.’

U zweert bij het ‘vijf-seconde-nee-principe. Hoe werkt dit in de praktijk?

‘Ik merkte dat ik het moeilijk vond om ‘nee’ te zeggen als iemand me om een gunst vroeg zonder me  daar schuldig over te voelen. ‘Ja’ zeggen was een automatische reflex geworden. Toen ik me in dit probleem verdiepte, kwam ik erachter dat ‘nee’ zeggen veel voordelen heeft. Het helpt je om gefocust te blijven op je eigen taken. Zoals de succesvolle zakenman Warren Buffet zegt: ‘Het verschil tussen succesvolle mensen en zeer succesvolle mensen is dat zeer succesvolle mensen tegen bijna alles nee zeggen.’ Sindsdien denk ik vijf seconde na als iemand me vraagt om een gunst, en meestal zeg ik nee. Mensen vinden het zelden erg als je ‘nee’ zegt. Ze zullen je juist bewonderen om je consequente gedrag.’

Rolf Dobelli
De kunst van goed leven, 52 simpele levenstechnieken voor geluk
€ 10,99

Mijn gekozen waardering € -

De artikelen van Anne verschenen eerder in tijdschriften en kranten waaronder Fabulous Mama, Viva, Margriet, Linda en NRC Next. Anne is cultureel antropoloog en eigenaar van Uitgeverij 11