De lezer wint!

Dat de totale verbouwing van de journalistieke branche in veel opzichten een drama is, staat natuurlijk buiten kijf. Maar als we het nou eens omdraaien? Wanneer we kijken vanuit het perspectief van de nieuws- en achtergronden minnende lezer, kunnen we constateren dat die in veel opzichten beter af is.

De lezer kan tegenwoordig veel meer dan hij vroeger kon. Bekijk hier de mattermap waarop onderstaand artikel is gebaseerd.

Verslaggevers live volgen

Maar liefst 21.000 mensen volgen rechtbankverslaggeefster Saskia Belleman van de Telegraaf die al tweetend haar stuk schrijft. In het Gooi volgen 800 lezers Gooi- en Eemland verslaggever Edward de Vries Lentsch als hij verslag doet vanuit de raadzaal van Eemnes, Laren of Blaricum. Freelance rechtbankverslaggever Chris Klomp kan gevolgd worden voor €3,90 per maand via @realtwitcourt.

Aandringen op journalistiek onderzoek

Via Yournalism kan de lezer een onderwerp aandragen dat hem aan het hart ligt en hierna uitvinden of er meer mensen zijn die dit idee willen steunen met een paar euro. Zijn dat er genoeg, dan komt het onderzoek er.

Meeschrijven op een lokaal podium

Bij Dichtbij kan de lezer zelf in de pen klimmen en een stuk plaatsen op het platform.

Diepgravende stukken lezen tegen een zacht prijsje

Niks dure weekendkrant of weekblad kopen. Bij de Correspondent krijgt de lezer voor €60,-  per jaar goed geschreven artikelen waaraan hard is gewerkt. Bij Fosfor krijgt hij long reads voor €2,99 per stuk.

Specialisten volgen

Freelance journalisten publiceren tegenwoordig zelf hun stukken, bijvoorbeeld via het schrijverscollectief TPO Magazine. Bij een krant of tijdschrift moeten ze de redactionele formule en het redactionele ritme volgen, nu kunnen ze publiceren over wat ze maar willen en wanneer ze dat willen. Dit geeft de specialistische lezer de mogelijkheid om meer te lezen over zijn favoriete onderwerpen.

Links en rechts bijtanken

Als de stukken van de Correspondent en Joop.nl de lezer te politiek correct worden, zijn er allerlei incorrecte blogs voor tegengif zoals Geen Stijl, De Dagelijkse Standaard en Jalta. Op internet switched de lezer moeiteloos van het ene perspectief naar het andere, zonder telkens de portemonnee te hoeven trekken.

Tal van financiële blogs lezen

Nu economie en financiën hot zijn kan de geïnteresseerde zich laven aan een reeks van gratis, dan wel goedkope blogs. Vaak met een uitgesproken (om niet te zeggen Geen Stijl-achtige) toon in vergelijking waarmee de traditionele krant opeens klinkt als een bedaagde oude heer.

Los artikelen kopen (en delen)

Via Blendle/Cafeyn, Myjour en Elinea kan de lezer snel scannen op een onderwerp dat hem interesseert en kijken wat daarover wordt geschreven in verschillende kranten. Als een stukje niet bevalt kan hij het teruggeven, of minder afrekenen. Ook kan hij gewoon dat leuke stukje even delen via Facebook of Twitter.

Gewoon naar Facebook gaan

Nu Facebook definitief erkend is als beste aanjager van bezoekers op nieuwssites, worden de lekkerste stukjes uit alle kranten daar als lokaas uitgezet. Alle media doen hier aan mee, nationaal, regionaal en lokaal. Ja, zelfs de columns van BN’er-schrijvers als Youp van 't Hek en Ionica Smeets bungelen daar gratis voor je neus.

Alles opgeteld krijgt de lezer meer nieuws en achtergronden voor niets of voor weinig. En daar zit heel wat nieuwe informatie bij waar hard aan is gewerkt. Maar wat minstens zo interessant is, is dat de greep van de nieuwslezer op het nieuws groter wordt. Hij hoeft niet langer hele kranten of tijdschriften te kopen om iets te kunnen lezen en hij kan zelfs alleen stukjes van een artikel tot zich nemen. Daarnaast krijgt hij steeds meer mogelijkheden om invloed uit te oefenen op wat er geschreven wordt. Ik zeg: de lezer wint.

Bekijk hier de mattermap waarop dit artikel is gebaseerd.

Mijn gekozen waardering € -

Petra ter Doest is gefascineerd door hoe publiceren verandert. Opeens 'moet' iedereen het, tegelijkertijd heeft niet iedereen de vaardigheden die zij als journalist heeft. Dus traint ze en helpt ze mensen daarbij. En de journalisten dan? Die moeten op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Ook dat is een spannend proces.