De meer dan terloopse observaties van fotograaf Ed Templeton

Ongewone afbeeldingen van gewone mensen. Ogenblikken waarop je liever niet wordt gefotografeerd, of misschien net wel. Mensen zijn aan het werk, staren voor zich uit, lijken het geluk voorgoed kwijtgeraakt, of er weer naar op zoek te gaan.

Ed Templeton toont zijn foto’s niet in hard zwart-wit maar in zacht grijs. Omdat het leven van alledag evenmin zwartwit is, maar zich afspeelt in een grijze zone waarin de meest ongrijpbare en spannende momenten plaatsvinden.

Die geven op hun beurt aanleiding tot de onuitgesproken gedachten die je krijgt bij het zien van zijn werk. Soms terloops gemaakt. Oogwenken tussen wat geweest is en wat mogelijk staat te gebeuren. Met dit verhalende karakter plaatst Templeton zich in een traditie van de rauwpoëtische straatbeelden van William Klein. Intussen is de voormalige wereldkampioen skateboarden uitgegroeid tot kunstenaar met wereldwijd exposities. In Nederland is zijn werk opgenomen in de vaste collecties van het Bonnefanten en De Domeinen (Sittard).

(foto: Ed Templeton)

Niet zo verwonderlijk dus dat Templeton skateboards illustreert die hij te koop aanbiedt via zijn site Toy Machine. Halverwege de jaren negentig besluit hij als professioneel skateboarder de levensstijl van zijn collega-beoefenaars vast te leggen. Zo is het min of meer begonnen. Sindsdien reist hij met camera in de hand naar uiteenlopende plekken; van stad naar strand, jong en oud fotograferend. Templeton (1972) is niet alleen reislustig maar ook veelzijdig. Het blijft niet alleen bij fotografie. Zijn tekeningen en schilderijen, weelderig, kleurrijk, zijn talrijk, evenals het in eigen beheer verspreiden van door hemzelf vormgegeven kunstboekjes.

Als fotograaf staat hij erbij, loopt erlangs of wacht net zo lang af tot het moment suprême. “Ik hou ervan om wat rond te hangen, mensen te observeren en wanneer iemand mij ook ziet, druk ik precies op het moment dat ze me opmerken af”. Toch weet je nooit goed waar je naar kijkt, of wat er gaande is. Geholpen door een spel met licht en schaduw, en de soms vreemde lichaamshouding en onderzoekende blik die de mensen aannemen, geeft het zijn werk iets spannends en raadselachtigs.

Nog zoiets: Templeton vult niks in en geeft geen antwoorden. Zijn stijl is dat hij geen nadrukkelijke stijl nastreeft, waardoor de kijker ruimte krijgt voor een eigen interpretatie. “Resisting technology”, noemt hij zijn werkwijze. Bladerend door zijn site is het net alsof er verschillende fotografen aan het werk zijn geweest.

website Ed Templeton

Mijn gekozen waardering € -

Muziek. Film. Boeken. Ooit Opscene, Heaven, Platenblad. Reporters Online. Boek POSTPUNK HEDEN EN VERLEDEN (uitgeverij Koninklijke Van Gorcum, longlist nominatie Pop Media Prijs 2021)